118

2020

9788762735002

Heidi
Oversætter Else Schiøler

2 udgave 1 oplag

Johanna Spyri (1827-1901) var en schweizisk forfatter der tilbragte mange af sine somre som barn oppe i den idylliske landsby Chur i Alperne.  Det er herfra hun har hentet inspirationen til Heidi bøgerne, hvor den første, Heidi udkom i 1880 og to år senere på dansk. Bøgerne blev meget udbredt i Tyskland og England, men her hjemme er historien om den lille pige Adelheid, kaldet Heidi nok ikke så kendt. Det var en af de første bøger, der fejrede den måde, børn oplever verden omkring dem på, og den var, ifølge Spyri, skrevet som “en historie for børn og dem, der holder af børn”.

Forældreløse Heidi er kun 5 år, da hun i mangel af bedre bliver anbragt hos sin bedstefar Alpeonkel, en sur gammel stodder der har trukket sig tilbage fra alt og alle, og bor i en lille hytte oppe på sæteren sammen med sine to geder. Men Heidi og den gamle knytter hurtigt bånd, og hun betager han hjerte. I et par år bor de sammen og Heide stortrives sammen med Gede-Peter, hans bedstemor og Alpeonkel. Men en dag kommer hendes tante og tager hende med, hun skal til Frankfurt til familien Sesemann, hvor hun skal underholde husets syge datter Klara. Klara og Heidi bliver hurtigt meget gode venner, men livet i huset er en plage for Heidi der savner den frie natur. Hun er dog bange for at virke utilfreds og skjuler det så godt hun kan, men til sidst bliver det for meget. Hr. Sesemann er en fornuftig mand, sådan sender Heidi tilbage hvor hun kom fra, og alt ender lykkeligt.

Bogen er en del af Gads lette klassikere, en serie der også indeholder titlerne Frændeløs , Børnene i Nyskoven, Jorden rundt i 80 dage samt En verdensomsejling under havet. Bogen har et LIX på 21,4 og er målrettet Aldersgruppe: 6-9 år, 10-12 år ( førstnævnte som højtlæsning). Else Schiøler har forestået oversættelsen. Af de bøger der indgår i Gads lette klassikere, er dette den der er nemmest for børn at læse. Teksten er velskrevet og meget let tilgængelig, og det er en rigtig lille hyggebog….og selv om man skal passe på med at generalisere, er det nok mest en pigebog.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Gad Børnebøger hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.