Den lille bog om af Molly Mørch

af d. 10. september 2020

72

2020

9788770858489

Målgruppen for denne lille sag om kvindens kønsorgan er den unge kvinde, der lige er kommet i puberteten og er usikker på sit eget kønsorgans opbygning og funktion. Punkter som bogen leverer på med bravour, på trods af det lille format og det beskedne sideantal, der samtidig i stort omfang udgøres af Sara Koppels illustrationer. Billeder af fisser, meget ofte set meget tæt på, med den hensigt at vise deres fysiologiske opbygning. Teksten er letlæst, forfattet i et sprog som taler til læseren, som en god vejleder til en ny elev. For den unge kvinde er her meget at lære, og det samme for den unge mand, selvom han nok kun vil få bogen præsenteret via sin kæreste.

Bogen er en positiv overraskelse, mere en fagbog end en egentlig tegneserie, selvom den indeholder tekst med ledsagende tegninger. Det er ikke en historie, det er en oplysende lille bog om kvindens køn.

Jeg har faktisk kun én indvending imod bogen, og det har intet med emnet er udførslen at gøre, men med en snigende mistanke om at Mørch bevidst forsøger at være politisk korrekt i sin omgang med ordet ‘kvinde’. For når hun i stedet for ‘kvinder’ skriver “personer med kusser”, adlyder hun så, bevidst eller ubevidst, tidens tendenser eller er det bare kærlig og kreativ omgang med sproget? Tendensen i tiden er netop at mand og kvinde er forbudt da det ikke tager hensyn til trans- og intetkøn und so weiter. Og det er en meget forkert tendens.

Hvorom alting er, i resten af bogen er hun ikke bange for at kalde en spade for en spade, eller en kusse for en kusse (der er to tætskrevne sider med andre ord som samme).

Anmeldereks.