af d. 24. september 2012

333

2012

978-87-11-40957-2

The fear index

“Somme tider havde han det, som om pengene lidt efter lidt forgiftede ham, akkurat ligesom Marie Curie blev dræbt af strålingsskader.”

Er Alex Hoffmann gal eller genial – eller begge dele? Faktum er, at hans knivskarpe hjerne har skabt en algoritme, der formår at tjene ufattelige summer på alverdens børser ved at spekulere mod en af de mest typiske menneskelige følelser: Frygten. Frygt eller ligefrem panik styrer mange af de bevægelser, der sender aktiekurserne på rutsjeture – og det kan man også høste gevinst af, hvis man ved hvordan.

Hoffmann Investment Technologies, hedgefonden, som Alex har sammen med den charmerende Quarry, er på otte år blevet en af finansverdenens cash cows. Året før gav fonden svimlende 83% i afkast til sine skruppelløse investorer, mens børserne gik i rødt, og verden led under krisens åg.

Alex og hans kone Gabrielles sorgløse liv i multimillionvillaen ved Geneve-søen forstyrres af en mærkelig, gammel indbrudstyv, der på forunderlig vis er kommet forbi de mange elektroniske forhindringer. Næsten som om Alex selv havde givet ham koderne.

Indbrudstyven slår Alex ned, og det bliver indledningen på et rædselsdøgn, der vender fuldkommen op og ned på alles liv og skaber et hidtil uset kaos på de store børsindeks. To mennesker myrdes, og Alex befinder sig pludselig på sanseløs flugt fra – ja, fra hvad? Er det grum modstander, der er lige så genial som han selv, eller er det mon hans eget ubevidste jeg, der skaber situationen?

En tredje mulighed er den kunstige intelligens, som Alex har skabt, og som måske er den virkelige hovedperson i Robert Harris’ krimi, “Frygtens indeks”. Ud over at være en hurtigtløbende finansthriller er bogen også et (halvhjertet) debatindlæg om, hvordan grådighed og maskiner efterhånden har taget styringen af vores liv. Hvert kapitel indledes med citater fra Darwins bøger, der som bekendt handler om, hvordan arterne – mennesker og dyr – nærmest mekanisk udvælger de stærkeste eksemplarer, der så får lov at overleve.

Harris er en alsidig forfatter, der også har skrevet nogle glimrende krimier fra det gamle Rom samt mange andre bøger med historiske emner. “Frygtens indeks” er ikke blandt hans bedste værker, men kører velsmurt derudaf som en typisk Hollywood-produktion à la “Wall Street”. Hurtigt slugt, hurtigt glemt.