0 kommentarer

Franciska Clausen af Inge Lise Mogensen Bech

af d. 22. oktober 2022
Info
 
Sideantal

288

Udgivet

2022

ISBN

9788794102582

Udgave

1.

 

Denne bog tegner et noget mere sammensat billede af kunstneren Franciska Clausen (1899-1986) end det, vi er vant til.

En gængs fortælling har for eksempel været, at hun – efter at være flyttet tilbage til sin hjemby, Aabenraa, i begyndelsen af 1930erne – primært dyrkede portrætmaleriet for at skaffe sig et levebrød. Men hun dyrkede ikke bare portrætmaleriet, fordi hun blev betalt for det.

Det fastslår kunsthistorikeren Inge Lise Mogensen Bech i en ny bog, der slet og ret har fået titlen »Franciska Clausen«. Bogen udsendes samtidig med, at kunstmuseet ARoS i Aarhus frem til den 26. februar 2023 viser en omfattende udstilling med flere facetter af Franciska Clausens kunst.

Forfatteren er tidligere postdoc ved Aarhus Universitet og har været tilknyttet Kunstmuseet på Brundlund Slot i Aabenraa, hvor Fonden Franciska Clausens Samlinger i 2011 deponerede flere tusinder værker, primært oliemalerier, olieskitser og værker på papir. I dag er Inge Lise Mogensen Bech museumsinspektør ved Randers Kunstmuseum.

Det er den første kunsthistoriske monografi i 35 år om Aabenraa-kunstneren, der var en del af den internationale kunstneriske avantgarde i starten af det 20. århundrede. Og efter endt læsning går det virkelig op for én, hvor savnet den bog har været.

Inge Lise Mogensen Bech kommer vidt og grundigt omkring, og bogen skal fremhæves for at gå i dybden med aspekter af Franciska Clausens livsværk, som ikke på samme måde har været sat på hende som prædikatet »avantgardist« har. 

Franciska Clausen gjorde sig nemlig også som designer, surrealistisk kunstner og portrætmaler. Og når det gælder det sidste, har tidligere forskning fremhævet portrætmaleriet som noget, hun måtte ty til for at tjene til dagen og vejen.

Men den forklaring køber Inge Lise Mogensen Bech ikke. Hun skriver:

»Hvis portrætterne udelukkende havde været en sur pligt, ville man næppe have fundet andre spor efter denne genre end de bestillinger og øvestykker, som hun arbejdede med for at tjene penge. Det er ikke tilfældet«.

Ét af flere argumenter for denne påstand er, at Franciska Clausen gentagne gange malede sin egen mor, og de billeder, der kom ud af anstrengelserne, kan ikke have været tænkt som salgsobjekter. Clausen har også vedligeholdt sin kunnen ud i portrætmaleriet ved at skildre kendte ansigter som Picasso og Ritt Bjerregaard.

Ofte er Franciska Clausen blevet fremstillet som et overset kunstnergeni og som en kvindelig kunstner, der ikke blev taget alvorligt i en mandsdomineret verden. Det er en fortælling, der passer godt ind i en nutidig ligestillings-diskurs, men som også afspejler billedet, som det vitterligt var generelt i de første årtier af det 20. århundrede.

Ved læsning af bogen får man dog ikke det indtryk, at Franciska Clausen skulle have klaret sig specielt dårligt med den begrundelse, at hun var kvinde. Hun efterrationaliserede vel nok en kende, da hun senere kaldte Danmark for »de kolde skuldres land«.

Det er sandsynligt, at Clausen er blevet modtaget temmelig ugæstfrit, da hun vendte tilbage til Danmark i 1931, og hun har nok også følt det sådan. Spørgsmålet er, om det ikke mere var fordi hun var en moderne kunstner end den omstændighed, at hun var kvinde. Der var masser af kunstnere, der ikke kunne sælge deres billeder i krisetiderne efter børskrakket i New York i 1929 – det gælder også Franciska Clausens berømte læremester i Paris, Fernand Léger.

»Hele billedet« hedder udstillingen på ARoS. Denne titel kunne man også sagtens have givet bogen i stedet for den noget mere anonyme bogtitel med blot kunstnernes navn. 

 

(bogen findes endnu ikke på bibliotek.dk)

Bedømmelse
Karakter