Fra doktor Klimkes horisont af Håkan Nesser

af d. 21. november 2011

255

2011

978-87-7053-648-6

Från doktor Klimkes horisont

Har man endnu bekendtskabet med Nesser til gode, vil denne novellesamling være et godt sted at starte, da den er skrevet på den karakteristiske måde, man kender fra flere af Nessers romaner, og hver historie er en afsluttet historie. Novellesamlingen er en samling ældre noveller, skrevet fra 1997 og udgivet samlet i 2005 – men først nu (nov. 2011) på dansk.

Specielt “Slangeblomsten fra Samaria” er en rigtig Nesserhistorie, hvor en 30 år gammel uopklaret sag om en pige, der forsvandt efter en studenterfest, atter kommer frem i lyset, da hendes gamle klassekammerat Henry Maartens – en af de mange der var forelsket i hende – tager tilbage til byen K. Selve historiens opbygning og til dels også handlingen, har mange paralleller til romaner som “Skyggerne og regnen” eller “Kim Nowak badede aldrig ved Geneseret”. Samme langsomme opbygning, hvor det endelig – efter 30 år – afsløres hvad der egentlig skete den nat “Slangeblomsten” forsvandt. Og samme type hovedperson som vi mødte i skikkelse af Hr. Roos – en midaldrende mand, der egentlig bare har affundet sig med tingenes tilstand i mange år, og som nu endelig får et puf og kommer videre i livet.

“Forstå mig ret. Visse mennesker kan begå de mest utrolige dumheder og alligevel lande på fødderne. Hvad mig angår, så behøver jeg vare blinke med det ene øje for at ende med et femogtyve år langt ægteskab og to døtre på halsen. For eksempel.”

Herudover består bogen af 2 lange og 2 korte noveller – alle med overraskelsesmomenter og alle med døden som tema på en eller anden måde. I flere af novellerne er der genkendelige romannavne, stednavne og personer fra senere Nesser-romaner. F.eks. hedder den første novelle “En helt anden historie” – og i “Slangeblomsten fra Samaria” er hovedpersonens forfatterven ved at lægge sidste hånd på en roman med titlen “Fluen og evigheden”!

Det var en rigtig hyggelig novellesamling at læse – når man som jeg har læst rigtig mange af hans senere romaner var der ikke dog så meget nyt under solen. Alligevel blev jeg overrasket undervejs. Og nød genkendelsens glæde. Underholdende læsning – absolut – den er hurtigt og let læst og kan læses af såvel Nessers fanskare ligesom nye læsere kan starte her.