Fortælling om et selvmord af David Vann

af d. 23. maj 2012

274

2012

Legend of a Suicide

”Fortælling om et selvmord” er faktisk fem korte og én lang fortælling der alle handler om en mental ustabil far, dennes søn og et selvmord. Der er flere sammenfald i de seks historier, som synes at være variationer over samme grundhistorie. En historie, der genfortælles med forskellig vinkel, fortæller eller sågar slutning.

Bogens bedste og værste historie er den meget lange og helt igennem rædselsfulde beretning, om den mentalt ustabile far der tager sin 13-årige søn med på et helt års ophold i en hytte på en øde ø i det sydøstlige Alaska. Faren er fantast. Han er uddannet tandlæge, men vil noget andet. Han prøver blandt andet at have en fiskerbåd sammen med Roys onkel, men de er ikke skolet og bliver nødt til at sælge.
Da faren bliver skilt fra sin kone nummer to får han den fantastiske idé at han skal prøve at klare sig alene i en hytte i møgkolde, regnfulde Alaska i et år. Eller næsten alene, han spørger nemlig sin søn, der ellers bor i Californien hos sin mor, om han vil med. Roy siger ja, måske fordi han har en gnavende fornemmelse af, at nogen bliver nødt til at passe på faren.
Far og søn sættes af det lille fly som kommer forbi med jævnlige mellemrum og som de kan kalde over radioen hvis de mangler noget. Ellers er der bare far og Roy. De går i gang med deres nybyggerliv og bygger brændeskur og kløver brænde og jagter og fisker forråd til vinteren. De spiser dåsemad og knokler. Men om natten hulker Roys far som et lille fortvivlet og meget bange barn. De prøver begge at opretholde en almindelig facade om dagen, men med natten kommer hvad-end-det-er og lægger sig kvælende over hytten.
Som læser er man rasende på dette menneske, der pålægger sin søn en sådan byrde, som han ikke kan slippe væk fra. Det er klaustrofobisk og sygt.

På bogens omslag kan man læse at forfatteren har skrevet disse fortællinger som ”fiktionaliserede erindringer om sin fars selvmord” og denne viden, at forfatterens egen far har begået selvmord, bliver en stor faktor i den måde man læser bogen. Det er nærmest umuligt ikke at lede efter dele af fortællingerne som kunne stamme fra den oprindelige historie om forfatterens fars selvmord.

Når David Vann næsten skriver den samme historie igen og igen, foreslår han – eller bogen – at en historie kan ende på mange måder. Den overordnede fortælling er på plads, men hvordan man får fyldt rammen ud er præget af valg og tilfældigheder. Det er også en reference til det virkelige liv, som i dette tilfælde er umådelig grum, fordi enden på historien under alle omstændigheder er, at der er én der tager sit eget liv.
Men samtidig er det vel også en insisteren på, at man ikke er herre over alting. Man kan prøve at påvirke og forandre enkeltheder, men det store billede kan man aldrig selv sammenstykke, fordi ting er ude af ens kontrol. I tilfælde af selvmord, er det vel en lettelse.