Omslag

328

2017

978-87-400-3256-7

The Reminders, oversat af Nete Harsberg

Hvordan er det at leve med en hukommelse, som er bedre end de fleste andres og hvordan kan man sikre sig, at man aldrig bliver glemt?

Joan Lennon Sully er en ganske speciel pige på 10 år, da hun har en spektakulær hukommelse. Hun husker enhver situation uanset om den er vigtig eller ej og da hendes forældres ven Gavin kommer på besøg, finder hun en måde, hvor hun kan få nytte af netop denne hukommelse. Gavin har nemlig mistet sin partner Sydney og da Joan gerne vil deltage i en musikkonkurrence og ved, at Gavin tidligere var i et band med hendes far, foreslår hun at han hjælper hende, hvis hun nu deler hendes minder om Sydney med ham. Joan har det ikke altid nemt med den der fantastiske hukommelse og føler at hun nogle gange bliver glemt, da folk ikke kan huske alt på samme vis:

“Der findes alle mulige grunde til, at folk glemmer. De siger, at de er ved at løbe tør for batteri, at deres ører ikke er gode nok, eller at de har for travlt eller bare er for gamle eller trætte. Men i virkeligheden er det, fordi der ikke er plads nok i deres kasser.

Da jeg fyldte fem, gav min mor mig en kasse til mine tegninger. Hun var træt af, at huset flød med alle mine ufærdige projekter. Der var ikke plads i kassen til det hele, så hun sagde, jeg skulle vælge de vigtigste ud. Sådan er det også med folks hjerner. Der er kun plads til de vigtigste minder; resten ryger ud. Og når jeg er en af de ting, der ryger ud, fordi jeg ikke er vigtig nok, er det svært ikke at blive deprimeret, ligesom John Lennon på The White Album, når han synger I’m lonely and I wanna die. Især når jeg aldrig selv ville lade nogen ryge ud, fordi min hjerne aldrig løber tør for plads. Det er ikke retfærdigt.”

Joan er stor fan af musik og hun ved intet bedre end at sidde i hendes fars studie og øve sig sammen med ham. Hendes far er dog nødt til at hjælpe hans fars familiefirma og det er derfor, at Joan søger hjælp af Gavin. Men Gavin er ikke kun hendes forældres ven, han er rent faktisk en ret kendt skuespiller og det erfarer Joan ganske hurtigt, da de på en tur støder på nogle fans. Gavin er dog inde i en ret svær periode efter at Sydney døde og det er som om at Joans’ minder kan hjælpe ham lidt fremad. Der er dog også ting i hendes minder, som ikke altid stemmer overens med Gavins og han begynder at finde ud af hvad Sydney faktisk lavede i månederne op til hans død:

“I eftermiddags kunne jeg igen ikke sige nej, da Joan inviterede mig på besøg i fortiden. Da jeg tænkte tilbage på den gradvise indledning af vores forhold, slog det mig, at lige så åben og ærlig Syd var omkring mange ting, lige så forsigtig og velovervejet kunne han også være. Særlig når det gjaldt hans hjerte, som han havde fået knust, inden vi mødte hinanden, som jeg nu skulle vise mig værdig til at få lov til at lappe sammen. Med tanke på, hvor lang tid det tog mig at vinde hans tillid, har jeg svært ved at tro, at han selv ville sætte min tillid til ham på spil. Det er det, der gør det så svært at forstå alt det her. “

Men er det muligt at skrive et hit, som gør, at andre aldrig vil glemme én og hvordan kommer man bedst igennem en stor sorg som den Gavin ankommer med til Joans’ og hendes families hus?

Jeg tror roligt, at jeg kan skrive, at min oplevelse med denne bog var sådan lidt ”love at first sight”-agtig. Jeg bladrede lidt i bogen inden læsning og så at afsnittene var opkaldt efter kendte sange, som John Lennon var med til at skrive og kærligheden til musik skinner virkelig igennem i bogen. Jeg var vild med bogens personer, her især Joan og hendes stædighed. Når hun først har sat sig et mål, så bakker hun bestemt ikke ud, hvis der er forhindringer på vejen, men det var også spændende at følge Gavin, når han havde nogle ting, som han skulle finde ud af vedrørende hans og Sydneys fortid. Emmich viser os nemlig begge sider af historien ved at have to jeg-fortællere og det er interessant at have to perspektiver på flere situationer. Bogen er fuld af sorg, venskab, musik og familieliv og denne Beatles-nørd var især glad for de mange referencerne til det band. Alt i alt en skøn feel-good roman om en pige med en fantastisk god hukommelse og en mand som må arbejde med sin sorg og sig selv for at give alt hvad han har og komme videre på en måde, som han aldrig troede var mulig.