Forbrydelsen ved sluse 14 & Den gule hund af Georges Simenon

af d. 2. oktober 2012

268

2011

978-87-92503-80-0

Le charretier de La Providence & Le Chen Jaune

Som ung slugte jeg alle de krimier jeg kunne komme i nærheden af skrevet af Agatha Christie, Dorothy L Sayers og Georges Simenon, tre krimi forfattere som jeg sætter uendeligt meget pris på. Det er derfor med stor glæde at jeg ser Rosenkilde & Bahnhof er i gang med at genoptrykke Dorothy L Sayers gentlemans detektiv Lord Peter Wimsey og George Simenons piberygende kriminalkommissær Jules Maigret. For begge forfattere gælder, at der er tale om oversættelser der er revideret og sprogligt opdateret.
’Forbrydelsen ved sluse 14 & Den gule hund’ er andet bind i Maigret serien. Begge romaner udkom første gang i 1931, men er stadig rigtig god læsning. Romanerne er ikke tidligere udgivet samlet – heller ikke på originalsproget.

’I Forbrydelsen ved sluse 14’, får læseren et fantastisk indblik i livet ved sluserne på de franske floder og det er som sættes man i land fra en af prammene og bliver en del af dette liv. Jeg vil ikke skrive så meget om selve handlingen for ikke at ødelægge læseoplevelsen. Men så meget kan dog røbes at vi følger Magret i hans opklaring af mordet på en fin kvinde, som bliver fundet kvalt i en hestestald gemt i høet.

’Den gule hund’, er også en Maigret roman; men i denne er handlingen henlagt til en lille forblæst havneby, Concarneau, i Normandiet. Fire venner og bedsteborgere holder til i caféen på Hôtel de l’Amiral, hvor de har deres faste ritualer. Disse bliver der dog vendt op og ned på da den ene bliver skudt på vej hjem efter en fugtig aften, og det bliver hurtigt værre, idet nogen forsøger at efterstræbe de resterende med stryknin; og hele tiden lusker en skidengul, højbenet og mager hund rundt. Hvor kommer den fra og hvem er dens ejer?

Jeg kan kun anbefale denne bog, og ser frem til næste bind i udgivelsesrækken.