2018

978-87-638-5553-4 & 978-87-638-5519-8

Knas på kalas & Penna, papper, panik

1. Illustreret af Jeanette Milde

Fest og ballade og Pen, papir og panik

Venner i klassen-serien

Fest og ballade handler om Kim, som skal holde sin 7 års fødselsdag, og hun vil have at alle i hendes klasse kommer med til hendes fest. Bare ikke Elias, fordi han er bare så irriterende og åndssvag. Men far laver alligevel en invitation til Elias. Kim bliver sur og ved bare, at Elias vil ødelægge hele festen, især da han møder op med sin monstermaske.

I Pen, papir og panik skal 1.A have fernisering på skolen, det betyder at de skal udstille deres billeder for deres forældre. Franz synes det er en fantastisk ide, han elsker nemlig billedkunst og er meget god til at tegne, men da han får at vide at de også skal skrive hvad de har tegnet, falder det Franz svært. Men til gengæld har Melvin her en chance for at vise hvad han dur til, eftersom han er rigtig god til at stave. Det synes Franz er rigtig svært og det ender med at de to bliver uvenner.

Venner i klassen serien, er en let læsningsserie med historier om børn der skal navigere mellem venskaber og konflikter, som fylder meget i hverdagen når man går i 1 klasse. De adskiller sig fra andre børnebøger ved at gå i dybden med problemet og vinkle det fra flere sider. Den formår at se det fra et barns side og anerkende, at man som barn bare ikke altid formår at se ud over ens egen næsetip. At det nogle gange bare er svært, at være 7 år.

Bagerst i bogen, er der gode råd til, hvordan man kan bruge bøgerne med ens barn. Det er opdelt i tre afsnit, før i læser, mens i læser og efter læsning. Rigtig gode øvelser i at hjælpe barnet med sætte tale på de følelser og tanker, der går gennem hovedet i en travl hverdag.

Gode bøger der sætter fokus på det, at være anderledes og at vi alle sammen er gode til noget og at det at øve sig kun gør en bedre. Bøgerne kunne også være rigtig gode som højtlæsning i en klasse, hvor man i fællesskab kunne sætte ord på, om der er nogle der har oplevet de samme problemer eller om de kender nogle der har oplevet det og hvis ja, hvad kan der så gøres ved det.

Kan endnu ikke lånes på bibliotek.dk