Fanny Fairychild Alf af hjertet af Lykke Lindbo

af d. 7. oktober 2020

223

2020

9788797088630

1 udgave 1 oplag

Så er sidste bind i trilogien om Fanny Fairychild kommet på gaden. Fanny er igen tilbage i Alfheim, men intet er som det skal være. Hel, underverdens hersker, har samlet sin hær af døde og sammen med ildjætten Surt og muspelsønnerne er hun nu igang med at indtage alle verdner. Agner som sendes ud for at opspore Heimdal fejler og tages til fange. Det ender med at alle tørner sammen på sletten i Asgård, og slaget går i gang. Men kan Fanny og hendes venner nå at standse Ragnarok. Det er store kræfter der er på spil, men så længe der er tro, håb og kærlighed så går det nok.

Alf af hjertet, er som de to forrige bøger skrevet i et let tilgængeligt sprog, og henvender sig til alderen fra 10 år og op (lix på 24 /26) men kan sagtens bruges som oplæsning fra 7 – 8 års alderen. Det er faktisk en meget hyggelig bog til oplæsning, da den nemt afleder en masse snak om følelser og nordisk mytologi. Forest er det gamle runealfabet gennemgået, hvilket her i huset har resulteret i mange sjove sedler med runeskrift. Efter et kort resume kommer selve fortællingen, og bagerst i bogen er en udførlig ord forklaring. Løbende er der små illustrationer mellem kapitlerne og midt i bogen er verdenstræet Yggdrasil og kort over de enkelte verdner, så det er let at orienterer sig.

Det har været rigtig dejligt at følge Fanny Fairychild på hendes rejse, og lidt vemodigt at sige farvel. Men jeg har ladet mig fortælle at Lykke Lindbo pusler med flere gode ideer, så måske vi møder Fanny og hendes univers igen …

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Forlaget tanken & mindet, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.