af d. 15. oktober 2015

114

2015

978-87-93128-15-6

Emma Emma

Kan venskaber ændre sig mange år efter de er begyndt og hvor meget kan egentlig ske i løbet af en sommer?

Debutanten Ida Holmegaard står bag en af 2015’s mest fængende debuter i form af denne korte roman. Agnes og Emma er veninder og har været det i mange år, da romanen begynder. Emma er kommet hjem til Danmark for en tid efter at have boet i London. Hun flytter ind hos Agnes, som er droppet ud af sit studie og som nu prøver at finde ud af hvad hun skal lave. Sommeren er godt i gang og en dag kører de en tur til stranden sammen med Anton:

”Da jeg sætter mig på badebroen igen, ligger Anton og Emma begge to i vandet, de to stædige, smalle albinoål, de glider rundt i bløde cirkler om hinanden. Emmas lyse hår er også samlet med en elastik, ligesom Antons, et øjeblik er de næsten ikke til at skelne fra hinanden. Anton svømmer udad med voldsomme crawltag. Jeg ser ham bevæge sig væk, jeg kniber øjnene sammen og han bliver en stor, næsten selvlysende plet på det skinnende hav.”

En masse tid bliver brugt på stranden og Agnes må erkende, at ikke alt er som før. De er tættere end tidligere og når Emma fortæller om en fyr i London, så hører Agnes særlig godt efter. For ikke at nævne om de mange beskrivelser af Emmas ansigt. Men alt er ikke altid ligetil og sommeren kan ikke vare ved:

”Der ligger en tyk, hvid A4-kuvert i postkassen, der står Emma Elisabeth Lundkvist øverst i adressefeltet. Mit navn står der også, men med et c/o foran. Det er dagens eneste brev, der er ikke engang kommet reklamer. Jeg har lyst til at låse det inde igen, lade det ligge.”

For hvad sker der når sommeren er forbi? Hvad varer ved og hvad må forgå? Holmegaards beskrivelser af sommeren og hvad den bringer med sig er fantastisk gode og det er fantastisk læsning til en kold tid som denne. Jeg var især vild med at man lærer karaktererne at kende undervejs ud fra beskrivelser fra vores hovedkarakter, som er Agnes, og alligevel er der mange interessante ting, som forbliver usagte. Måden, som Holmegaard skriver på, var betagende og jeg var fanget fra første linie. Det er en af de bøger, hvor man vil læse det hele på én gang, og alligevel vil man gerne nyde hver en linie og have tid til at genlæse den. Hendes bog er fuld af referencer til ungdomslivet i dag, men den er helt klart skrevet for enhver. Alt i alt en fornøjelse at læse denne debutroman, som bringer enhver tilbage til sommeren og ungdomsårene.