Død indtil solnedgang af Charlaine Harris

af d. 15. februar 2010

347

2010

978-87-11-42626-5

Dead until dark

I en lille by i Louisiana bliver den unge pige Sookie Stackhouse betragtet som en kuriositet – eller rettere sagt som en særling. Sookie har den gave, andre betragter det som en grufuld forbandelse, at hun kan læse andre folks tanker. Nogle gange kan det være rimelig smart at kunne, men det meste af tiden prøver Sookie at holde folks tanker ude. Dog betyder det, at hun bruger enormt meget tid på at koncentrere sig om ikke at smuglytte til andres tanker, og det får hende blot til at virke endnu mere mærkelig, når hun ikke helt er i stand til at fokusere på så mange andre ting. Men da hun møder vampyren Bill opdager hun, at hans tanker er fuldstændig skjult for hende. Sikken en lettelse!

Vampyrerne er for kun to år siden kommet ud af deres gemmesteder, og det er ikke alle folk, der har taget imod dem med åbne arme. Sookie er dog en helt anden sag – hun har altid været interesseret i nye og spændende ting, og da Bill dukker op i baren hun arbejder i, kan hun ikke lade ham være. Og selvom han virker tøvende, kan Bill heller ikke lade Sookie være.

Samtidig med at Bill og Sookie kommer langsomt tættere og tættere på hinanden, foregår der en meget mystisk ting i byen Bon Tempes, hvor de begge bor. Unge kvinder bliver myrdet, og de har bidemærker fra vampyrer på lårene. Er det vampyrer, der har dræbt dem? Er det måske Bill eller nogen af hans mindre sympatiske venner? Eller er det måske endda Sookies egen bror Jason, der sjovt nok har været i seng med dem alle sammen og optaget det? Sookie sætter sig for at finde ud af det på bekostning af sin egen sikkerhed.

‘Dead Until Dark’ (jeg har læst bogen på originalsproget – på dansk er den oversat til ‘Død indtil solnedgang’)er den første bog i Sookie Stackhouse serien. Måske har du før hørt om Sookie Stackhouse og tænker: “Hedder den serie egentlig ikke noget andet?” Og så har du delvist ret. Serien er nemlig blevet filmatiseret af HBO og bliver her kaldt ‘True Blood’.

Bogen var for sin sag okay, men der manglede ligesom noget. Den gnist man oftest fornemmer mellem mennesket og vampyren i vampyr-bøger er ret træls og kedelig, stort set ikke eksisterende, i denne bog. Og det skuffede mig ret meget. Jeg vil faktisk vove at sige, at tv-serien bedre fangede den tension, jeg forestiller mig er mellem mennesker og vampyrer, der er tiltrukket af hinanden.

Jeg var heller ikke helt glad for bogens karakterer, der alle virker ret døde (ikke fordi mange af dem er vampyrer) og livløse. Der er ikke rigtig noget spunk i dem, kun Sookie er nogenlunde sympatisk og til at holde ud. Resten falder flade på deres personligheder, og det er virkelig synd og skam, da plottet ellers er ret så godt og med et overraskende twist i slutningen.

Er man – som jeg er – glad for vampyrbøger, skal man ikke springe Sookie Stackhouse serien over alligevel, den er god nok. Den har bare ikke elementerne til at gøre den fantastisk.