af d. 5. april 2019

359

2019

9788763854696

Brända brev - på dansk ved Karsten Nielsen

Det brændende brev er for dig, der trænger til et frisk pust i spændingsgenren.

Niklas og Evas forhold er på grænsen til at briste efter en tragedie. Eva tager en måned til Indien for at komme sig og efterlader Niklas alene i huset. Første nat ringer telefonen – Evas fly er styrtet ned. Med det ramler Niklas’ liv sammen og sender ham på en prøvende rejse i sin søgen efter Evas sidste besked til ham. Han bliver viklet ind i en underverden med en dyster hemmelighed, og hvor penge er magt. Død og ødelæggelse følger ham som en skygge, og snart er han den næste i rækken.

Jeg må indrømme, at jeg har det lidt blandet med Sehlbergs roman. Det er et rigtig spændende plot, hvor der er fart over feltet. Fortællingen er medrivende, og man føler med Niklas og hans situationen. Samtidig er Sehlberg virkelig dygtig til at skrive og opbygge både miljø og karakterer. Han skriver levende, og flere steder føler man nærmest, at man selv er til stede.

Man bliver nysgerrig efter at vide, om Eva har skrevet et brev til Niklas, inden flyet styrtede, om hun i sidste ende faktisk er i live, og hvordan det hele hænger sammen. Spændingen opbygges langsomt, hvor det hen mod slutningen lige pludselig går rigtig stærkt. Og bliver meget overraskende.

For lige pludselig vikles der et overnaturligt element ind i fortællingen, og det er her, jeg begynder at få det lidt blandet. I og for sig fungerer det egentlig, men jeg havde ikke set det overnaturlige komme. På en anden side virker hele handlingen en smule for utrolig og urealistisk. Det bliver meget grotesk, og man har svært ved at tro på, at noget af det er muligt. Uden at et overnaturligt element spiller ind. Min ambivalente holdning til romanen handler egentlig om, at jeg ikke rigtig tror på handlingen, der simpelthen bliver for grotesk for mig. Den giver mere mening og får lidt mere troværdighed med det overnaturlige twist for øje, men fortællingen mister mig alligevel lidt.

Jeg lander på 3 stjerner som et billede på min splittelse. For på den ene side har vi den eminente skrivestil og spændingen. På den anden side står det utroværdige plot og det overnaturlige element, jeg ikke helt kan finde ud af, om jeg er med på. Så jeg vil anbefale Det brændende brev til dem, der søger noget nyt, og dem, der søger en spændingsroman med et overnaturligt twist.