Dengang dinosaurerne var små af Kaspar Colling Nielsen

af d. 21. februar 2020

241 sider

2019

978-87-02-28141-5

Kaspar Colling Nielsen debuterede med “Mount København”, som vandt Danske Banks Litteraturpris 2010. Nogle år efter fulgte “Den danske borgerkrig 2018-2024”, og i 2017 udgav han “Det Europæiske Forår”. Nu er han aktuel med novellesamlingen “Dengang dinosaurerne var små”, som forlaget kalder en tilbagevenden til “de fortællinger, der gjorde ham til en sjælden stjerne på den danske litterære himmel.

Jeg har tidligere læst “Den danske borgerkrig 2018-2024” af Kaspar Colling Nielsen, som jeg fandt interessant, og som klart rummer mange kvaliteter. Så da en kollega opfordrede mig til at prøve denne nye novellesamling, skulle jeg ikke betænke mig længe.

“Dengang dinosaurerne var små” indeholder 31 små noveller om alt mellem himmel og jord. Vi hører om, hvordan hunderacen Dobermann opstod. En anden novelle handler om en skuespiller, der efter at have spillet roller som homoseksuel og handicappet fryses ud af teaterverdenen og får en kummerlig skæbne. En tredje novelle handler om, at Kina ønsker at få en fremtrædende rolle i international fodbold, og hvordan de når det mål. I en fjerde novelle drømmer fortælleren om, hvad han ville gøre, hvis han havde en førerløs bil. I en femte novelle får dronning Elizabeths toiletbesøg store personlige følger for en italiensk bager. Og en sjette novelle følger i små nedslag en kvindes liv fra hun er 18, til hun bliver født som kvinde.

Det er kort sagt emnemæssigt en blandet landhandel, men alligevel er novellerne en fornøjelse at læse. Kaspar Colling Nielsen har en kringlet fantasifuld hjerne, men skriver i et nøgternt sprog, der får de særeste episoder til at glide ubesværet ned. Uanset om det drejer sig om offentlig afbrænding af en irriterende roma, eller hr. Fissens fuldstændige overtagelse af sin værtskrop. Det er skævt, bizart og langt ude, men det er også tankevækkende og ruskende. Og så er det ikke mindst fascinerende, hvordan forfatteren ud fra små faktaoplysninger kan væve de mest fantastiske universer i et foruroligende, forunderligt og uforudsigeligt spejl af vores verden.