af d. 3. juli 2022

72

2022

978-87-7085-916-5

Den lille djævel vol. 1

1. oplag

Sort hvid tegneserie som fortæller en historie om Alexandre Dumas barndom og opvækst. Og da dette kun er første tegneserie ud af to, så ved man allerede fra start at man ikke når at få hele historien. Men der er smæk på alligevel og man får serveret en historie om en dreng der er meget fantasifuld, som kommer til verden mens der findes slaver og mens Napoleon kæmper sin egen kamp. Dumas far er general i Napoleons hær, men han og Napoleon ser slet ikke ens på tingene.

Lille Dumas prøver gennem leg at forstå verden og hvad der foregår. Og han stifter bekendtskab med Gud, dog ikke af den mest glædelige årsag. Men der sker noget i drengens liv og man ser som læser faktisk frem til at læse den næste tegneserie, for det hele er serveret så man bliver fanget af historiens vingesus. Tegneserien henvender sig til flere aldersgrupper, måske ikke lige de mindste børn da der også er voksen scener i. Men ellers er det et bredt spekter. Og den er samtidig meget enkel men flot tegnet. Så man bliver også fascineret af stilen undervejs.

Og da forfatteren selv “afbryder” indimellem så får man et ret personligt udtryk som er herligt. Det gør også at tegneserien er ret uhøjtidelig og samtidig har noget hyggeligt over sig. Det er som om forfatteren nærmest læser højt for en og det er altså ret godt tænkt.

Det er et lidt sjovt værk og det er en skøn anderledes måde at blive introduceret til noget historisk på. Så det er i sig selv interessant. En tegneserie der både rummer alvor, hygge og læring. Det er slet ikke så tosset igen. Og hvis stilen holder, så vil næste tegneserie være værd at se frem til.