Den, der lever stille af Leonora Christina Skov

af d. 25. juli 2023

384

2021

9788740070712

3. udgave

Den, der lever stille er en selvbiografisk roman skrevet af Leonora Christina Skov. Leonora har tidligere skrevet skønlitterære romaner, men efter hendes mors død, besluttede hun sig for at fortælle sin egen historie. Og sikke dog en bog, der kom ud af det.

Den, der lever stille starter med, at Leonora besøger sin mor på sygehuset. Moren er dødssyg af brystkræft, men der er ingen tegn på kærlighed eller forsoning i den sidste tid. Resten af bogens handling udfolder, hvordan den trykkede stemning er blevet opbygget gennem mange år.

Leonora (som er født med navnet Christina Skov) vokser op i et parcelhus i Helsinge. På overfladen virker familien til at være velfungerende. Leonora klarer sig godt i skolen og forældrene sørger for at alt ser fint ud. Under overfladen gemmer der sig dog en dysfunktionel familie, hvor Leonora altid står alene mod sin mor og far.

Der er ikke meget kærlighed at hente fra forældrene. Leonoras mor bruger det meste af tiden på at gøre grin med, hvor besværlig Leonora var som spæd og hvor meget moren har ofret for at få et jævnt begavet barn som Leonora. Uanset hvad Leonora gør, er det aldrig godt nok. Moren udgør den primære psykiske manipulator i familien, men faren tager altid morens parti. For som han siger, er moren mere skrøbelig end Leonora og derfor bliver han nødt til at bakke moren op.

Kun i sine skriblerier kan Leonora finde ro. Hun flytter tidligt hjemmefra som 19-årig for at læse litteratur i København. Samtidig springer hun endelig ud som lesbisk, men denne handling resulterer i, at forældrene for alvor slår hånden af hende. Da Leonoras mor senere bliver kræftsyg, bliver Leonora ovenikøbet beskyldt for at være skyld i sygdommen.

Leonora formår at opbygge et liv i København med sin kæreste, Anette. Leonoras liv bærer dog utroligt meget præg af hendes opvækst. Skylden og skammen vil ikke slippe sit tag i hende, selvom det er tydeligt for enhver, at forældrene er synderne. Gennem bogen skinnede dette tydeligt igennem. Jeg tvivlede ofte på, om Leonora stadig har svært ved at se, at hun aldrig har gjort noget galt.

Den, der lever stille er en gribende fortælling om et barn, der bliver svigtet hele livet igennem og hvordan svigtet stadig spøger langt op i voksenlivet. Jeg blev draget meget ind i fortællingen og følte mig som en flue på væggen. Jeg hørte Den, der lever stille som lydbog, hvor Leonora Christina Skov selv er oplæser, hvilket fik hendes historie til at trænge rent ind.

Jeg er sikker på, at Leonoras fortælling har været vigtig at komme ud med for hendes egen udvikling. Den, der lever stille er dog så meget mere end det. Den minder om, at mange familier ser ud til at leve et ordentligt og kærligt liv på overfladen, men at der kan gemme sig mange skyggesider bag facaden.