af d. 16. januar 2011

Omslag

182

2010

978-87-588-0877-2

De døde brødre

De to venner, Adam og Troels, møder en ældre mand foran den lokale Netto. Han bor i et gammelt hus ude i Præsteskoven, men han kan snart ikke holde det ud mere, for huset bliver hjemsøgt af et par tvillinge-drenge. Adam er meget skeptisk overfor alt overnaturligt og tror slet ikke på Bent, som den gamle mand hedder. Men Troels er fyr og flamme. Han er overbevist om, at der både findes ånder og andre overnaturlige ting, og det lykkes ham at overtale både Bent og Adam til, at han og Adam må overnatte i huset den efterfølgende weekend.

Som sagt så gjort. Adam og Troels tager ud til Præsteskoven, og efter at Bent har fortalt dem historien om tvillingerne, tager han på weekend-ophold hos sin søster, mens drengene bliver i huset. Og der er ikke gået længe, før Troels føler, at der er andre i huset end dem. Men Adam lader sig ikke overbevise – i hvert fald ikke til at begynde med.

Selvom “De døde brødre” er en ungdomsbog, så er den både underholdende og overraskende også for den voksne læser. Det lykkes Nick Clausen at fremmane en troværdig og lidt skræmmende atmosfære i fortællingen om de to døde brødre, og det er godt gået, da den ene hovedperson er meget skeptisk anlagt, og dermed hele tiden finder logiske forklaringer på alt, hvad der sker i huset. Alligevel opbygges der en fin stemning, og mod slutningen laver forfatteren lige et par twists med plottet, som faktisk virker ganske overbevisende.

Forsiden af Christian Guldager er flot og stemningsfuld, og signalerer indholdet rigtig godt, så man får lyst til at læse romanen.

Man skal selvfølgelig ikke læse “De døde brødre” med forventningen om at få en oplevelse á la “Rosemarys baby”, men ønsker man sig lidt let og uforpligtende gys, så brug et par timer i selskab med Adam og Troels og de to døde brødre. Det kan godt betale sig.