Dagmars decembermission af Pia Konstantin Berg

af d. 29. januar 2021

216

2020

978-87-94084-03-1

Skal vi klippe vore julehjerter sammen… eller skal vi skilles? Altså hvis Dagmar kunne bestemme så skulle forældrene skilles, for så kunne hun måske blive en af de seje i klassen, sammen med sin bedste ven, hvis hans forældre også blev skilt. For alle de seje har skilte forældre og har derfor to værelser, får dobbelt op i julegaver og så videre. Så Dagmar ligger en plan. Hver dag skriver hun til Gud og håber på hans hjælp, så missionen lykkedes. Men der sker hele tiden noget som gør, at det nok bliver svært at nå at sørge for at forældrene bliver skilt inden juleaften. Og hvorfor virker det som om nogen af de seje slet ikke er så glade for at være skilsmissebørn? Det forstår Dagmar ikke, og det gør det ikke bedre at Dagmars mor slet ikke forstår noget som helst.

Det er en sød og sjov historie om det at være barn og føle sig udenfor. Den er delt op i kapitler så den kan læses i december som en julekalender, men den kan også sagtens læses ud i en køre. Og den henvender sig til større børn der læser selv, men vil også egne sig godt som bog i de mindre klasser samt til højtlæsning. For den kan skabe debat og få børn til at forstå hvad skilsmisse handler om, og kan også forklare børn hvorfor nogen mobber. Det er en rigtig god bog, som passer godt ind i de her tider hvor mange børn står overfor udfordringen med forældre som bliver skilt.

Bogen er velskrevet og historien er nem at følge. Man kan endda sagtens som voksen sætte sig tilbage i følelsen af hvordan det er at være barn og hvordan det er når ens forældre er pinlige. Så her rammer den plet på mange punkter. Og derfor kan den helt sikkert anbefales til både større børn og voksne.

Vi kommer omkring emner som venskaber, pubertet, forældres rolle, skilsmisse, kærlighed og spirende forelskelser. Men der er også både humor og hygge undervejs som historien udfolder sig. Så hvis du kaster dig over den er der kun at sige: god fornøjelse.