Da Henry Høj gik over i historien af Rune T. Kidde

af d. 3. august 2009

294

2000

87-7394-627-3

Det mystiske omslag signalerer at dette er en meget usædvanlig bog. Rune T. Kidde fortæller om barndomsvennen Henry for hvem ‘omskrifteligheden var et stabilt træk i hans karakter’. Humoren, selvmodsigelserne og galskaben er typisk Kidde. Vi kommer rundt om den altid historiefortællende Henry gennem breve fra Henry til Rune, Runes genfortællinger om deres barndomseskapader, samt hans gengivelser af Henrys vanvittige historier, skrøner og eventyr. Hver gang Rune springer ud i en af Henrys historier skifter stilen så den passer til historien. Det virker ret forvirrende, men det er netop et gennemgående træk ved dette værk. Det er et stafetløb gennem Runes tanker angående Henry. Ret hurtigt sidder man med en uklar fornemmelse af hvor grænsen går mellem Rune og Henry, for nogle af Henrys skrøner er ordrette gengivelser af Runes tidligere udgivne tegneserier.

Bogens midterste del er ti eventyr fortalt direkte af Henry. De varierer i tema og fortællestil, men er rodfæstet i klassiske eventyr som vi kender dem fra f.eks. H.C. Andersen. Kvaliteten svinger en smule, men især den sidste halvdel skal fremhæves som gode historier.

Sidste del af bogen er en historie som Rune motiveres til at fortælle af Henry, og historien handler om Henry. Stilen skifter og bliver meget a la Bjarne Reuter i hans anarkistiske ungdomsbøger. Drevet af dialog med minimale beskrivelser. Rune selv bemærker i en sidebemærkning til fortællingen, at det hele er blevet til en tegneserie. Det starter vanvittigt og vanviddet eskalerer gradvist hen mod finalen. Det samme gør underholdningsværdien. Samtidig får den underlige titel ”Da Henry Høj gik over i historien” pludseligt mening. Et eller andet sted er det ret imponerende at Kidde formår at orkestrere noget så vanvittigt med så stor disciplin. Det er også bogens sidste del der er klart bedst.

Hvad det egentlig er Kidde vil med historien om Henry der går over i historien, det er det ikke helt let at blive klog på. Det bliver hen ad vejen klart, men det gør også at læseren ind imellem er kørt fuldstændig af sporet. Bagsiden har et bud Kiddes ærinde: ‘Med underfundighed, humor og flerdobbelt bund giver Rune T. Kidde sit bud på, hvad der sker med virkelighedsopfattelsen på vej fra informations- til drømmesamfundet’. På mig virker romanen mere som en hyldest til den gode historie.
Som sagt en meget kaotisk læseoplevelse, der med sit kaos ind imellem føles pinagtigt lang, fordi man netop ikke har nogen idé om hvordan det overordnede billede ser ud, og hvorhenne man er i det.