af d. 23. marts 2014

196

2014

978-87-93142-28-2

Kan man slippe godt fra at voldtage Muhammed?

”Jeg tager Muhammed, som jeg vil. I fiktionens verden er det min ret. Med en finger mærker jeg efter, om Muhammeds røvhul er stramt. Det er det, og alligevel tager jeg ham uden at bruge glidecreme.”

Det løber unægtelig læseren koldt ned af ryggen, når Per Orup i sin debutroman på det nærmeste voldtager profeten Muhammed. Hvad der ved første øjekast kan syne som en meningsløs provokation mod muslimer, er dog noget helt andet.

Bogen er en del af et koncept ved navn Doghouse. Det er 7 regler som historien er underlagt. B.la. skal historien skrives i et simpelt sprog og forfatteren selv skal indgå i handling. Det ”ambitiøse projekt” føler man sig sikker på, udelukkende er blevet til for at skabe opmærksomhed omkring udgivelsen snare end der er tale om en kunstnerisk formel. Som det skal vise sig er man her (som så mange andre steder i bogen) fuldstændig i klørene på en begavet fortæller, der leger begavet kispus med sine læsere.

Bogen handler om den tilbagestående Martin, der arbejder på den lokale kartoffelmelsfabrik. En dag kommer han hjem og finder Jesus på en mark bag ved sit hus. Jesus flytter ind hos Martin, og senere ankommer også Muhammed. Bogens hovedperson har Per Orup valg at udstyre med en hjemmelavet dialekt, der på det nærmeste vel bedst kan beskrives som en blanding af jysk og talesproget hos et 5 årigt barn. Dette afstedkommer sætninger som i sig selv er morsomme.

Historien er befolket af papirstynde karakterer der som skygger svæver omkring den intetanende Martin, der som den eneste karakter portrætteres. Det hele er en plat og dog morsom parodi på det proletariske og småborgerlige Danmark. Hvor titlen ”Citronmåne” ved første øjekast hentyder til Martins forkærlighed for denne kage, står det med et klart ,at titlen mere hentyder til den småborgerlige selvforståelse. Det er langt fra kun danskheden som Per Orup sender en lussing i denne roman. De finkulturelle spiddes skånselsløst. På den måde fungerer ”Citronmåne” som en åndelig gabestok for åndseliten. Bogen er med sin simple historie og fortælleform, alligevel en skriveteknisk tour de france. Per Orup formår at få det hele til at tage sig legende let ud, imens han sprudler af humor og fortælleglæde.

Bedst som man som læser tror, at man har funde en mening tipper historien og vi bevæger os ind i en dyster verden. Her overrasker Per Orup ved at udvise stor psykologisk og menneskelig indsigt i sit portræt af hovedpersonen. Martins handlingsmønster giver pludselig mening for læseren.

Flere gange understreger Per Orup, at ”Citronmåne” ikke er noget litterært mesterværk. Det har han ret i. Men det er en hylende morsom bog og et helt igennem originalt kunstværk. Desuden udviser forfatteren et kunstnerisk mod uden sidestykke.

Bogen bør gå hen og blive en bestseller. Det eneste der skulle kunne være til hindre for dette, er at såvel det småborgerlige som det finkulturelle Danmark, måske ikke vil bryde sig om at se deres eget ansigt i det spejl som Per Orup holder op foran dem med sin ”Citronmåne”.