Blodtåge – Skeletter i skabet 2 af Nicole Boyle Rødtnes

af d. 10. februar 2011

257

2011

978-87-92366-59-7

“Blodtåge” er anden del i Nicole Boyle Rødtnes spændende fantasy-serie, der startede med “Dødsbørn”.

Davie har mistet sin læreplads som kloakpasser, da hans mester blev arresteret for at have gemt et dødsbarn i kælderen. Det lykkes for Davie at klare frisag, men nu går han hjemme uden læreplads, og det er ikke godt for hans fremtid. Samtidig truer familiens slægtsskelet ham med, at det snart vil afsløre alle hans hemmeligheder. Når han har boet hjemme i en måned, kan slægtsskelettet nemlig igen læse hans tanker. Men Davie vil meget nødig have afsløret de ting, han var nødt til at gøre i bind et.

Så falder der pludselig en blodtåge over byen. En blodtåge er det værste advarselssignal, der findes, og den opstår ved, at et slægtsskelet brækker sine knogler i stykker og lægger sit rituelle blod omkring byen for at advare om, at hele byen er i fare. Nærmest samtidig får Davie en ny læreplads – som skeletinspektør! Og så finder han ud af, at dødsbarnet, der var lige ved at slå ham ihjel i bind et, er tilbage, og at han har kidnappet Temate fra dødsbørnenes institution. Davie bliver viklet mere og mere ind i byens hemmeligheder, og ved bind tos slutning er det svært at se, hvordan han skal komme ud af problemerne igen.

Nicole Boyle Rødtnes holder både stilen og tempoet fra første bind. Historien fænger fra første side, og jeg slugte også bind to i stort set et hug. “Skeletter i skabet”-serien er underholdning for både unge og voksne, som holder af en god historie, og så synes jeg personligt, det var en ekstra bonus, at slægtsskeletterne her i andet bind bliver mere farlige og dermed også lidt uhyggelige, hvilket forside-illustrationen af Rasmus Jensen understreger.

Der kommer yderligere to bind i serien, og jeg glæder mig til at høre mere. Indtil da kan man læse om serien på hjemmesiden www.skeletteriskabet.dk