af d. 19. maj 2021

81

2020

9788793796751

Tusmeraldas ønske

For en del år siden læste jeg de tre første bøger i Blåskæg serien. Og nu efter lang ventetid er den fjerde og sidste endelig kommet. Og sikke en afslutning.

Tumeralda bruger magi til at kalde Blåskæg tilbage til øen, som han ellers endelig var kommet hjem fra. Og på øen møder Blåskæg piraten Grumme som er bror til Tusmeralda. De bliver nødt til at arbejde sammen denne gang selv om de ikke rigtig stoler på hinanden, for Grumme bortførte jo i sin tid Blåskæg. Kan de stoppe Tusmeralda og kan de komme hjem igen fra øen allesammen? Og hvordan skal de forhindre at Tusmeralda fremover laver ballade? Det må du selv læse i denne afsluttende bog hvor der som i de andre er fart over feltet, humor, fantasi og magi. Et virkelig godt lille værk, som der dog gerne måtte have været nogen illustrationer i. Men man kan sagtens forestille sig Blåskægs verden og man bliver godt underholdt hele vejen igennem.

Det er en historie som henvender sig til flere aldersgrupper. Man kan sagtens læse alle bøgerne højt for sine børn, men det er også oplagt at vise serien til større børn der læser selv. Og selv som voksen læser får man altså en ret solid og spændende historie. I hvert fald holder historien hele vejen og forfatteren skal have stor ros for sin fortællerevne.

En afslutning som er hyggelig og sjov og helt sin egen. Og ikke nødvendigvis som man ville forestille sig. Det virker og man er godt fanget undervejs. Det er klar ten fordel at have læst de foregående bøger, da denne fjerde bog i serien nok ellers vil være lidt svær at følge rigtig med i. Men det er muligt hvis man ikke lige har kendskab til serien ellers, for man får lige opfrisket de evner Blåskæg har. Så det burde gå an.

Et værk som afslutter serien på fineste vis.