2018

978-87-93538-03-0

Blåskæg 3 Turturrinitårnet

1. udgave 2018
E-bog

Dette er tredje bog i serien og dermed den andensidste. Og vi fortsætter hvor vi slap sidst, så har du ikke læst de foregående, kan det blive lidt svært at følge med nu.

Men universet er stadig enkelt og fantasifyldt. Og endnu en gang vil jeg mene, at selve serien godt kunne bære nogen illustrationer, men med lidt god fantasi så kan man sagtens selv forestille sig tingene.

Blåskæg er klar ove,r at med sine evner kan han måske komme videre i sin søgen. Han kan ved at sige navnet på en person få personen til at adlyde hans ordre. Og det bliver nyttigt da den ene pirat vil forsøge at hugge skatten, som Blåskæg har lovet at han vil tage med sig hjem og dele ud til de fattige. Han finder den ene magiske dukat og kommer ved hjælp af nogen spøgelser videre. Han ønsker sig hjem, men da dukaten tilhørte en anden og spøgelserne tager fejl af ejeren og Blåskæg sender de Blåskæg til den rigtige ejers hjem. Her møder han konen til den rigtige ejer af dukaten og fordi piratskibet og skatten ender i et stort springvand så bliver skatten hurtigt stjålet af en masse forskellige mennesker. Og nu bliver Blåskæg smidt i fængsel. Men han er nødt til at finde ud og han prøver derfor at få hjælp af en sandkæmpe, han kan bare ikke huske, hvordan det er han skal kontakte kæmpen.
Det lykkes for ham at komme ud og med hjælp fra sandkæmpen får han også skibet i vandet igen. Men kommer han hjem?

Det er ligesom sidst frustrerende at historien stopper midt i det hele, men det lægger selvfølgelig op til at den sidste bog i serien virkelig bliver spændende.

Det er en serie, som hele tiden bygger op og som det som læser er interessant at se hvad ender med, når den sidste bog i serien kommer. Historien henvender sig til større børn eller til højtlæsning. Og som voksen er det også ret hyggeligt at læse en børnebog hvor man lige skal huske alle karakterer mm. Så det er yderst vellykket hele vejen igennem.

(kan endnu ikke findes på bibliotek.dk)