Bipersoner af Carl Frode Tiller

af d. 30. april 2006

316

2006

87-11-17087-5

Bipersonar

“Bipersoner” er en velskreven, skøn og dreven roman. Vi får fortalt Thomas’ barske historie via ‘bipersonernes’ fortællinger. I den første halvdel af bogen fortæller sønnerne, broren og svigerfaren, og det er fantastisk gribende. Selv mens man grubler over, hvorvidt bipersoner rent teknisk er bipersoner, når de er blevet fortællere, og vel som sådan i det mindste en slags hovedpersoner, bliver man fanget ind af forfatterens helt exceptionelle fornemmelse for typer. Svigerfar Marselius på 75 er hæsblæsende i sin selviscenesættelse som livsnyder, gammel søulk, scorekarl og lovlig undskyldt undveget familiefar:

“For se nu bare på det skind der sidder i lænestolen derovre, se nu bare på Jorunn Bakke-Vik, hele livet har hun æret sin gud med tungsind, alvor og alt hvad der er dystert, og fandentamig om ikke hun fortryder det nu hvor hun sidder heroppe og kun har lunken kirkekaffe og næsten et helt voksenliv i enkeltseng at se tilbage på.”

Humoren er befriende skarp. Miljøbeskrivelserne så ægte, at det fryder langt om i nakken. Genkendelsen af det fællesnordiske socialdemokratiske millimeterdemokrati i hjemmene og så det fremmede norske med al den religion er en pirrende blanding. Selv en gammel skeptiker overgiver sig til det litterære eksperiment. Manden skriver vanvittig empatisk, og hans beskrivelse af menneskets mørke er noget af det bedste, jeg er stødt på. Fra den psykopatiske aggressionsbombe, Peter, som ynder at spille med musklen i overarmen, til den fromme og utroligt vege landmandsbror, som glæder sig så inderligt ved livets små gaver – måske især fordi han har besøg af Thomas, der netop har mistet sin søn?

I et sidste glimt fra Norge diskuterer den fulde forfatter Arnt med sig selv, hvorfor han foretrækker Fantomet for Superman:

“Superman har kvaliteter jeg ville have givet meget for, men at give afkald på sin status som menneske, og blive et ikkejordisk væsen, bliver en alt for høj pris at betale, foruden at det at blive udstyret med superkræfter minder så meget om doping og svindel, at det for mig, som nordmand, og med den medfødte dårlige samvittighed jeg som nordmand har, ville have undergravet lidt af både den glæde og den status der følger med de samme egenskaber […]”.