Bargums synder af Sofie Malmborg

af d. 28. april 2020

317

2020

9788740059939

1. udgave 1. oplag

Vi befinder os i København i 1750, den unge Frederik Bargum er netop kommet i lære hos en af byens mest velhavende købmænd. Frederik havde et kvikt hoved og især hans flair for tal kom ham nu til gode, og det lykkedes da også for den unge mand hurtigt at arbejde sig op i hierarkiet. Da købmanden dør bliver Frederik gift ind i forretningen og herfra tager handlen virkelig fat. Frederik mangler ikke ideer. Danmark skal gøres selvforsynende med tobak, men denne og mange andre af hans forretninger forløber ikke helt som planlagt. Men så hører han om slavehandlen, og Frederik grundlægger et kompagni der skal tjene penge i en trekantshandel mellem Afrika, Vestindien og Danmark.

Bargums Synder, er Sofie Malmborgs(1991) debut, og jeg må sige hun lægger stærkt ud. Sofie Malmborg er uddannet som antropolog ved Københavns Universitet, men var i en kort periode for syv år siden i lære som gartner på Assistens Kirkegård i København, og her hørte hun om 1700-tales foretagsomme handelsmand Frederik Bargum. Det vagte hendes interesse, og nu kan vi læsere få glæde af det store arbejde hun har lagt i at forske i hans liv og historie.

Det er en utrolig velskrevet bog, som giver et fint indblik i 1700-tallets borgerskab. Sofie Malmborg formår at få en dybde i fortællingen ved i perioder at lade Frederik Bargums datter Rebecca være fortælleren, dette skift i fokus er med til at give et mere helstøbt billede af Frederik og hans liv. Bogen slutter med en efterskrift og noter, hvor de historiske personer bliver sat i deres rette kontekst samt henvisning til kildemateriale. Selv hvis man ikke er historisk interesseret, er det svært ikke at blive grebet af bogen. Jeg må sige jeg har været meget fanget af bogen og kan varmt anbefale den.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af Politiken, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.