Bar af Kristian Ditlev Jensen

af d. 21. november 2021

392

2021

978-870-234011-2

Bar

Da jeg vågnede vidste jeg først ikke rigtigt, hvor jeg overhovedet var henne”. – Dette citat fra starten på et af de mange kapitler – alle med overskriften på en drik/drink – er overskriften til hele bogens indhold. Hovedpersonen Kristian Ditlev Jensen, har her leveret en roman som måske er selvbiografisk, måske ikke. Underholdningsværdien er ikke altid suveræn og de gentagne drukture og efterfølgende tømmermænd, såvel moralske som regulære bliver lidt for ofte gentaget. Undervejs får vi kursus i franske Bourgognevine fra diverse négociants. Vi lærer ordet ”såledeshed” at kende – aha, det er således, det er – sådan verden er!

Som free-lance-medarbejder med mad- og vinanmeldelser på programmet kommer hovedpersonen rundt til mange forskellige lande – naturligvis for at skrive rejsefortællinger fra de pågældende steder, men altid følger de mange genstande med. Blandt andet kommer han til Grønland, hvor opsætningen af hans tidligere roman ”Det blev sagt” skal forberedes, han kommer til Dublin og fejrer her 16. juni i selskab med James Joyce og Ulysses.

Hvor langt ude hovedpersonen er, ses blandt andet på et tidspunkt, hvor to netop indkøbte og konsumerede flasker ikke giver den ønskede virkning, og han opdager, at alkoholprocenten i de købte flasker ”kun” er på 26, og derfor ikke giver den ønskede virkning! – Surt! Bl.a. mange besøg på hospitaler og skadestuer får ham til at ønske at stoppe med alkoholen, og han opsøger en coach for afvænning, går til møder i AA og prøver at forstå biblen. Kuren hedder ”religion eller kærlighed” – og han bliver stillet spørgsmålet om, hvordan der ser ud på vejen med alkoholen som livsledsager – og hvordan uden! – MEN igen går det dog galt på en tur til USA, som derfor bliver en stor skandale efter tre måneders uafbrudt druktur! –

Vi følger hovedpersonen hele vejen, men hvilken vej, han vælger, ja, det finder man ud af til slut! Og min slutning til forfatteren er ”held og lykke som ny præst på den skønne Anholt-ø”. – God læsning!