af d. 30. maj 2009

436

2009

978-87-638-1044-9

Arsenikktårnet

Therese, Ruby og Amalie er datter, mor og mormor.
Da Ruby ringer til sin datter Therese for at fortælle, at Amalie er død, er hun glad – helt overstadig. Ruby hader sin mor – hun var et uønsket barn, og det har hun fået at mærke i hele sin barndom. Både i ord og handling. Therese derimod har haft det godt med sin mormor.

Amalie (Malie) har heller ikke haft et nemt liv. Hendes barndom er hård, hun stikker tidligt af hjemmefra, og som ung mister hun sin elskede. Hendes ønske om at få en stor rolle som skuespiller er stærk, og hun skyr ingen midler. Bæppe kan skaffe hende en rolle:
“Hun fandt ham afskyelig. Nøgen lignede han en hvalros, en hvid hvalros med kuldsort hårvækst på de mest uventede steder. Det var til at brække sig over. Det var ikke til at begribe, hvordan et almindeligt menneskehjerte magtede at pumpe blod rundt i en sådan mængde fedt og kød! Alene tyrenakken var ligeså bred som hendes talje. Men tyrenakken havde tre hårde deller, hvilket hendes talje ikke havde. Jeg må se det som en slags job, sagde hun til sig selv. Rollen var så godt som i hus.” På samme tid dyrker Malie “Ansjosen” og “Fotografen” – så da hun bliver gravid er der 3 mulige fædre – men ingen af dem er tilgængelige, så Malie gifter sig i sin nød med sin store beundrer, Mogens. Graviditeten – Ruby – sætter naturligvis en stopper for karrieren som skuespiller.

Mogens er præstesøn, han har for så vidt haft kærlige forældre der ville ham det godt, alligevel tumler han med svære problemer, og også han forlader hjemmet i en ung alder. Mogens er kunstner – men han behandles med foragt af Malie, som kalder ham en simpel kopist – og først efter hans død anerkendes han. “Morfar var usynlig. Usynlige mennesker var uvæsentlige. Præcis det lærte hun mig ikke. Det forstod jeg helt af mig selv, af måden hun behandlede ham på.”

Jeg kan godt lide bøger, der beskriver kvinder i flere generationer. Bøger om, hvordan opvæksten former mennesker – sådan er bog er “Arseniktårnet”. Den er bygget op, så man på skift følger flere personer, i forskellige perioder af deres liv, og ikke i kronologisk orden. Det fungerer rigtig godt. Og det er spændende læsning, fyldt med dramatik. Det var mit første bekendtskab med Anne B. Ragde. Og jeg har absolut fået lyst til at læse mere af hende.