af d. 23. november 2018

245

1975

87 00 97842 6

Nineteen eighty-four - oversat af Paul Monrad

5. udgave

George Orwells fremtidsfortælling, ”1984”, er en af de mest dystopiske og triste bøger jeg har læst. Jeg kan absolut ikke anbefale at læse den i efterårets triste solforladte dage, brug hellere en sommer på det.

Bogen udkom i 1949, så 1984 var langt ude i fremtiden. Handlingen udspiller sig i London, der beskrives som var det i slutningen af 1800 tallet, trist og forfaldent. I Winston Smiths boligblok lugter der af ”kål og gamle kludetæpper”. Atomkrigen foregik i 50’erne, og verden er nu delt op i tre stormagter, Oceanien, hvor London ligger, Eurasien og Østasien. Der er stadig krig, og der falder jævnligt en ”raketbombe” i Londons gader. I Winstons lejlighed kværner teleskærmen uafbrudt om de nyeste bedrifter i krigen, eller om hvor meget råjern der er blevet produceret. Skærmen kan ikke slukkes, og den kan også aflytte, hvad der foregår i lejligheden. ”STORE BRODER SER DIG” står der på utallige plakater rundt om i byen og indenfor. Om man så går i skoven, så kan der være mikrofoner. Winston arbejder for yderpartiet i den historiske afdeling. Hvis Store Broder forudsigelser ikke viser sig at være rigtige, skal Winston rette avisen til, så det bliver rigtigt, eller endnu bedre. Herefter trykkes avisen igen og den gamle destrueres.

Men Winston har i flere år betvivlet partiet og lever i evig frygt for at blive afsløret. En forkert mimik kan afsløre ham, Tankepolitiet kan slå til hvert øjeblik det skal være. Eller også kan naboens børn bruge lytteudstyr, der også kan afsløre en afviger. Børnene bliver spået til at ville angive deres forældre, og beskrives som små djævle.

Det er langt hen af vejen en meget spændende fortælling. Winston må træde meget varsomt, for ikke at blive afsløret, og den paranoide stemning virker totalt omklamrende på læseren. Bliver man afsløret forsvinder man sporløst. Som læser bliver man næsten også manipuleret, som befolkningen i den triste verden. Da bogen er slut aner jeg ikke, om Oceanien er i krig med Østasien eller Eurasien, eller om de overhovedet er i krig!! Det er ret godt skrevet.

Den midterste del af bogen virker lidt tung. Winston kommer i besiddelse af en bog, forfattet af modstandsbevægelsens leder, Goldstein, og det skrift er temmelig tungt at komme igennem.

Store Broders portræt minder en del om Stalins udseende, og Goldstein kunne være Trotsky. ”1984” er også skrevet som en protest mod den totalitære statsmagt, som Sovjet var, lighederne er da også meget slående: Manipulationen af befolkningen, manglen på mad og varer, folks forsvinden osv. På den led læste jeg mest bogen som en advarsel mod sådanne stater, og kunne ikke lade være med at tænke på de mange millioner mennesker, der i tiden er forsvundet i Gulag og andre rædselslejre. På den måde er den tidsløs og en vigtig bog. I øvrigt fik vi også udtrykket ”Big Brother is watching you”, som stadig bliver mere aktuelt i den verden vi lever i nu.

Fornemt filmatiseret i bl.a. 1984 med John Hurt i hovedrollen.