James Ellroy er en stor krimiforfatter, der huserer på den anden side af Atlanten, set fra vores synspunkt.
Vi kender ham fra Den Røde Gudinde, L.A. Confidential og Sorte Dahlia – blandt mange andre bøger, for han har skrevet kriminalromaner i rigt mål, mange filmatiserede.
Han fanger mange læsere verden over med sit sprog og – ikke mindst – sine handlingstråde. Han skriver meget punktligt og kort, vil nogle sige, lettere staccato-præget, og det er netop den modus, der holder læsetempoet højt, når mord skal opklares.
Der er med andre ord en vældig fart og et gedigent tempo på Ellroys fortællinger, så har man hang til en rolig udfoldet tekst, hvor tålmodighed er den dyd, der skal sikre en sikker overfart, er man havnet det forkerte sted.
Ikke dermed sagt, at Ellroy ikke dvæler ved detaljen og ved konkrete sekvenser, der kan få lov til at folde sig ud.
Snarere skrevet sådan, at det er en krimikonge, der kender sit kram, og – faktisk også kender til mord, sådan helt tæt på.
Det er ment så ganske konkret.
Han var således blot 10 år ung, da hans mor blev voldtaget og senere myrdet. Det har redet ham som en mare, at mordet aldrig er blevet opklaret. Dette har han skrevet – til en vis grad – om i erindringsværket My Dark Places, hvor han sammen med Bill Stoner går i dybden og forsøger at opklare forbrydelsen.
Måske var det også denne scene med mord i familien, der var medvirkende til at skubbe ham ud i stofmisbrug, småkriminalitet, hvor bøgerne dog sidenhen skulle blive redningskransen – ja, for han kunne genkendeligt skrive om andres morderiske baggrunde og indgange – og mange tak for det.
Tænk gerne på Den Røde Gudinde, hvor en afgørende periode i amerikansk historie – tiden efter mordene på JFK og Martin Luther King og Cuba-krisen – bliver opridset. Baggrundstæppet er her overvågning og J. Edgar Hoover, der som en fugl flyver over USA og kan betragte folket, samfundet og de lyssky affærer. Han har gang i den helt store planlægning, der byder på infiltration gennem grumme metoder. Det er sort og hvidt mange steder, og der er blod og magtkampe – skrevet punktligt og skarpt frem.