Ups! af Ole Bundgaard

af d. 16. februar 2010

298

2009

978-87-89900-65-0

Ole Bundgaard har udgivet sin 6. digtsamling, ”Ups!” En samling af 291 onomatopoietikon. Lydefterlignende ord, der kan stå alene som f.eks.: HONK, HOST eller HOV? Ordene, der er placeret i alfabetisk rækkefølge, har hver sin side i bogen. Nogle kan genkendes som tegneserieord: GURGL, GYLP, GYS. Andre er nylavede: KLØRV, PØRK, VISJ. Nogle efterfølges af tegn, udråbstegn eller spørgsmålstegn. Andre står alene.
En digtsamling bestående af 291 enkeltstående ord! Er det fake eller faktisk kunst? Her skal argumenteres for det sidste. Ole Bundgaard maler med ordenes lyde. Dette er lydbilleder – historier fortalt med ordlyde. Hvert ord beretter sin historie. Men også læst i sammenhæng rummer samlingen et narrativ. En humoristisk fortælling, hvor udtryk og stemninger veksler frem til de afsluttende suk: ØV! ÅHHH! ÅIH.
Men kan det gøres igen? Eller er dette en engangsforestilling som den Dushampske pissekumme? Ja, det kan gøres igen, og der kan også gøres mere ud af det. Digtsamlingen er teknisk set omslaget til en CD med Ole Bundgaards musik, men det er også en kunstgenstand i sig selv. Et bogobjekt. En lille massiv kvadrat, 13,9 x13,9 cm., hvorpå der er en tegneserielignede farverasteret collage skabt af kunstneren. De enkelte eksemplarer er da også nummererede og signerede, som f.eks. et grafisk værk.
Samlet har vi at gøre med et fornemt og fornyende multimedialt kunstværk, der kombinerer lyrik og musik med den skulpturelle kunst. Men Ole Bundgaard, der ellers for tiden slår sine folder som en – fremragende – performer på den københavnske digterscene, har valgt ikke at konfrontere lyrik og musik. Den staccato tone fra digtsamlingen kan genfindes i nogle af numrene på Cd’en, mens andre er mere meditative, og alle numre er uden ord. En CD med Ole Bundgaards digtoplæsning til musik efterlyses!