Tirsdag formiddag af Renée Toft Simonsen

af d. 3. oktober 2007

235

2007

978-87-567-7842-8

Det er første gang jeg har fornøjelsen af at læse noget af Renee Toft Simonsen og jeg vidste ikke helt hvad jeg gik ind på. Bogen her er blevet reklameret meget for i mit nærområde, men lige præcist hvad den handlede om det var lidt mere diffust, så det var med blandede forventninger jeg begyndte at læse i den.

“Tirsdag formiddag” handler om Iben. Iben er 38 år, gift med en mand hun kalder Skyggen og uddannet læge. Desuden har hun en angstneurose som i de sidste par år har arbejdet sig tæt ind på livet af hende og nu tilbringer hun sin sygeorlov fra sit arbejde med at se ud over havnen. Skyggen er naturligvis ikke glad for den udvikling Iben har taget – han er glad for alkohol – lidt for glad og samtidigt godt klar over at Ibens hoved midlertidig er stået af. Han er ikke decideret nogen ond mand, men han har ikke kunnet forstå Iben eller måske snarere villet forstå hende.

En dag bestemmer Iben sig for at hun vil gøre noget aktivt. Hun begynder tirsdag formiddag med at gå i svømmehallen om end det er meget svært at håndtere for en som er bange for alt. I svømmehallen støder hun noget tilfældigt ind på en gruppe veninder, som bruger deres tirsdag formiddag på at mødes, motionere og lige diskutere deres liv. Iben tør ikke henvende sig til dem direkte, men hun vil så gerne høre med et eller andet sted, så hun bliver fluen på væggen i deres samtaler i saunaen efter svømningen. Disse samtaler sætter gang i Ibens egne tanker og hjælper på et område hun ikke har kunnet håndtere før.

Iben er eminent beskrevet og man kommer virkelig under huden på hvordan det er at leve med angst i hverdagen. Bogen tager mange skrøbelige emner op, men forstår at behandle dem så delikat som det er nødvendigt om end der er humor blandt historierne. En lille eftertænksom bog.

Kunne du lide “Jelne”, så vil jeg anbefale den her bog.