402
2018
978-1-4711-6961-8
The Temptation of Gracie
Gracie blev enke for 8 år siden, hun er 68 og bor i en lille by, Bradley Crompton Harbour, i England. Hendes mand Ted, som var 20 år ældre, fik hende til at love ham, at hun ville være aktiv, gå ud og få venner. Siden hun har været del af en bogklub, men det er egentligt en gruppe kvinder som lader sig dirigere af Flappy. Gracie, har hun aldrig været udenfor England. Ted tog hende engang til Sø-distriktet. Så da veninderne hørte, at hun vil tage til Toscana til et slot og lære at lave italiensk mad, indkalder de til møde; det må de forhindre, for hun kan da ikke klare at tage til Italien alene. Problemet er, at Flappy ikke kan undvære Gracie, som gør alt det praktiske, hun arrangerer. Så Flappy ringer til Gracie’s datter Carina som er succesfuld forretnings kvinde i London. Men hun har så travlt, at hun ikke har tid til sin mor eller sin datter Anestesia, som er 15 år og går på en fornem kostskole. Rufus, Carina’s mand overtaler hende til at tage med sin mor, for hun tager sit arbejde for alvorligt, arbejder hele tiden, hun skulle unde sig selv en ferie. Carina tager Anestesia med sig. Gracia kender ikke Anestesia, for hun vil ikke være en byrde for datteren og hendes familie.
I de smukke omgivelser på slottet viser det sig at nutiden bliver virkelig for både Carina og Anestesia, de lægger deres internetmaskiner fra sig, bliver nærværende. Får nye venner, finder sig selv og hinanden. Familien bliver betydningsfuld, de kommer hinanden ved, lærer at kende hinanden.
Anestesia overhører Gracie tale flydende italiensk og får hende til at fortælle om hendes ungdom i Italien, som Gracie har holdt hemmeligt indtil nu. Det er en fortælling om hendes familie, hvordan Gracie’s hollandske mor opdragede sine to børn alene, fordi deres engelske far døde. Lyspunktet i barndommen var når onkel Bruno ankom med gaver og godt humør. Bruno var kunsthandler, restaurerede gamle værdifulde malerier. Da Gracie var 15 år tog han hende med til Toscana for at oplære hende i faget.
At fortælle mere er at ødelægge historien som er fængslende; det handler om restaurering, men også om forfalskninger af malerier, stormende forelskelser, familie forbindelser, ægte kærlighed imodsætning til at blive gift for forbindelser og penge, italiensk landsby med store forskelle mellem pøblen og aristokratiet. 2010 versus 1960’er. Til sidst viser det sig at alt det Gracie troede skete var af andre grunde.
Det er for mig især en historie om at bibeholde familien, hører de historier som den ældre generation kan fortælle om hvordan det var, og derfor kan forklare hvad der gjorde dem til det de er idag, for det har også betydning for den næste generation. Bogen var svær at lægge fra mig, jeg læste den i en omgang.