The Doomsday Key af James Rollins

af d. 25. september 2010

471

2010

978-1-4091-0294-6

The Doomsday Key

Denne bog har et fortrineligt plot, som i følge efterordet er bygget på virkelige historiske facts i bedste Dan Brown stil, men plottet er bedre, mere spændende og bogen derfor meget svær at lægge fra sig.

En irsk munk skulle i det 12 århundrede have spået hvem paverne skulle være fremover – og det har passet indtil nu, hvor den nuværende pave skulle være den næst sidste. Så spørgsmållet er, hvordan kan man undgå dommedag? Men der jo også dem som ikke vil undgå den. Nogle af de spørgsmål, som bliver taget op i bogen, er om dommedag måske vil ske på baggrund af overbefolkning, sult, for få fødevarer som vil føre til alt ødelæggende krig; kan man forlange at folk får færre børn? Er genetisk modificerede fødevarer acceptabelt?

Det begynder med at en katolsk præst bliver myrdet og hans arkæologiske professor, som også er præst, bliver hårdt såret. Dennes niece, Rachel er italiensk politiofficer og tilkalder hjælp fra sin ven, en tidligere elite soldat som nu er agent for sigma, en amerikansk special enhed som tager sig af svære sager. Vores helt er Gray, som kan alt (men han ligner mere en tegneserie helt eller en filmshelt), men er også historiker.
Plottet fortsætter med at en biolog, søn af en amerikansk senator, bliver dræbt i Afrika på en landbrugs-forsøgsstation, hans amerikanske professor med speciale i genetik bliver også myrdet. De er begge er mærket med et underligt tegn.

Bogen foregår i USA, Italien, Norge og England. Der er en dobbelt agent, som det er uvist om man kan stole på, selvom hun hjælper til og er næsten lige så god som vores helt.
Den engelsk befolkning før den keltiske, skulle stamme fra de ældgamle egyptere som var i besiddelse af overnaturlige kræfter, som bogført i den “engelske dommedags bog”, der beskrev alt og alle i England ved normanernes ankomst omkring år tusinde. Disse egyptere skulle have været i stand til på “overnaturlig” vis at ødelægge deres modstandere mens de selv undgik at lide denne skæbne, da de havde et middel imod det, dommedags nøglen, som Gray skal finde.

De spørgsmål som bliver taget op i bogen er ganske betydelige, men bliver ligesom nedgjorte af hvordan det hele er sat sammen omkring Gray som superhelt. For plottet vil jeg give 5 stjerner, men pga beskrivelsen af Gray får bogen dog kun 2 stjerner.