Svenske fru Birgitte af Birgitte Jørkov

af d. 22. september 2015

325

2015

978-87-996918-1-4

Svenske fru Birgitte

Berørt, det er hvad jeg er, af historien om svenske fru Birgitte. Selv som højtstående kvinde var hun bare en brik i et spil om magt og godssammenlægning i 1400-tallet. Men en, som tog kampen op og spillede med, trods tilbagevendende modstand i sit liv. Og som endte rig, men ensom.

Ud fra ganske få fakta har historikeren Birgit Jørkov modelleret et sanseligt billede frem af en kvindeskæbne og en tid, som både er saftig og efterlader en smågysende. Fornuftsægteskaber mellem purunge piger og alt for gamle mænd, uopvarmede soveværelser, ingen gigtmedicin til gamle plagede knæ og ingen kontanthjælp, når familien vendte én ryggen.

Birgitte Olufsdatter Thott er en af senmiddelalderens kvinder, som først  efterlader sig registrerede spor, da hun bliver gift med en svensk rigsråd, Erengisle Nilsson. Han giver hende ved giftermålet en morgengave i form af gården Hammersta, et stykke syd for Stockholm, en rig gård med store og gode jorde.

Afsøgningen af svenske Birgittes sind og hendes kamp for at beholde Hammarsta er omdrejningspunktet for forfatterens fortælling. Hun inviterer læseren med ind i den historiske forskningsproces, hvor hun undersøger de overleverede kilder og stiller kritiske spørgsmål til forrige tolkninger af denne kvindeskæbne. Svenske Birgitte er nemlig tidligere biograferet som spion og landsforræder, og sagsakter bevidner, at hun kun netop er undsluppet døden på bålet.

Danske Birgitte Jørkov fletter i sin fortælling sit eget personlige univers ind sideløbende med afsnit fra 1400-tallet. Det sætter en god stemning, men efter min smag kommer der af og til et par sætninger for meget på. Det er ærgerligt, for direktheden og åbenheden er i god tråd med det usmykkede portræt, hun samtidig er ved at male frem af svenske Birgitte.

I starten af bogen ”møder” forskeren Charlotte, den svenske fru Birgitte. Jeg savner, at dette møde følges op senere. Personligt har jeg det også lidt svært med at følge med i de mange årstal og steder, som bogens kapitler veksler imellem. Det ”knækker” mit læseflow, fordi jeg var nødt til at bladre tilbage og genorientere mig. Måske et uundgåeligt  vilkår som følge af svenske fru Birgittes omflakkende liv. De enkelte afsnit har jeg dog læst med fornøjelse.

Jeg er glad for at have stiftet bekendtskab med svenske fru Birgitte og fået adgang til endnu et stykke af forhistorien på en farverig og vedkommende måde. Jeg er fristet til at læse flere af Birgitte Jørkovs historiske fortællinger.