af d. 25. maj 2019

Omslag

291

2019

978-87-02-28139-2

1.

Sui Sui Sui Sui løber hjemmefra, Sui Sui Sui uden at spørge mor og far’ – sang Sanne Salomonsen. Sui er opkaldt efter den sang – nu er hun blevet voksen og meddeler sin far, at hun flytter hjemmefra. Kai forsøger at overtale hende til at blive boende hjemme lidt længere.

Kai har været alene med Sui i hele hendes opvækst – Miriam, Suis mor, var sikker på, hun ikke ønskede sig et barn. Så da hun blev gravid med Sui som 51-årig, indgik hun en aftale med Kai om, at hun fødte barnet, mod at han tog sig af hende. Selv flyttede hun fra dem for at hellige sig sin kunstnerkarriere.

Nu er Sui 18 år, hun er flyttet sammen med kæresten Anton, men det fungerer ikke rigtigt, så hun tager imod en invitation fra Miriam til at besøge hende i den svenske ødegård, hvor Miriam lever ret isoleret. Hun er i gang med sit sidste kunstværk: hun lader bygge en høj mur, der skal indhegne det skovområde på hendes grund, hvori verdens ældste træ står. Ingen må komme derind, livet og naturen inden for muren skal forblive uberørt af mennesker indtil muren falder sammen.

Også Kai rejser, han er nedtrykt efter Suis flytning, og beslutter sig for at tage til Indien og dyrke yoga. Kai har en særlig evne – han kan heale ved håndspålæggelse og han kan fornemme ting, der vil ske.

Vi følger på skift de 3 mennesker, bogens hovedpersoner, som alle har en stemme i bogen. Bogens hovedtema er først og fremmest at forlade, at blive forladt – alle har enten forladt deres barn og/eller er selv blevet forladt af en forælder. Et andet stort tema er at finde sig selv – at gøre det, der føles rigtigt i nuet, leve i harmoni med sig selv. Også selv om det indebærer, at man forlader – og efterlader et barn, der savner. Det er store og afgørende valg, vores hovedpersoner træffer.

Eva Tind er selv adopteret og hun kredser meget om det at forlade og blive forladt. Hun skriver i et fint og varieret sprog, bogen er velskrevet, fyldt med flot formulerede sætninger, dialoger, erindringer, tanker, Kais dagbog og Suis noter om lidt af hvert. Handlingen fangede mig, selv om jeg synes det blev lidt ’for meget’, at stort set alle bogens personer var blevet forladt af en forælder, ligesom jeg havde meget svært ved at forstå Miriams valg i livet. Fortællingen blev nogle steder lidt abstrakt, og slutningen ganske underlig.