One Fifth Avenue af Candace Bushnell

af d. 8. juni 2009

488

2009

978-87-11-43484-0

One Fifth Avenue

Candace Bushnell, som måske er mest kendt for “Sex and the city”, har skrevet endnu en bog om New York. Modsat de andre bøger hun står bag er den ikke decideret chicklit – men det betyder ikke, at den ikke er underholdende for de faste læsere af genren.

Omdrejningspunktet er en adresse i New York. En af de her gamle arkitektoniske vidundere fra svundne tider som har en vis glamour i sig alene ved adressen; One Fifth Avenue. I dette lejlighedskompleks bor der en del rige og, for en enkelt lejligheds vedkommende; dem der gerne ville være rige. Boligerne er efterspurgte både eksternt og internt, så da en gammel beboer dør i sin 3 etagers lejlighed, er der mange der er ude med snøren efter lejligheden, og der bliver rusket grundigt op i den gamle inddeling af status i bygningen.

Mindy, som bor i den gamle tjenerafdeling med sin mand James og barn Sam, drømmer om at kunne overtage bare lidt af den 20 millioner dyre lejlighed. Enid, som bor lige opad sin nevø Phillip ovenover den nu ledige plads, drømmer om at Phillip køber mere plads og en gang for alle slår sig ned. Billy, som altid har drømt om at bo i One Fifth Avenue, men aldrig har haft råd; introducerer det nyrige par Annalisa og Paul for ideen om at flytte ind på et prestigefyldt sted. Og Schiffer Diamond, Phillips ungdomskæreste, flytter tilbage til New York og tilbage til sin lejlighed i One Fifth Avenue i håbet om et comeback til sin skuespillerkarriere.
Jeg må sige, det var en fornøjelse at læse denne bog. Hvor “Lipgloss Junglen” udgivet i 2006 var lidt langtrukken visse steder, er denne bog en lækkerbisken på 488 sider. Hele persongalleriet er en fryd at læse om, og Bushnell har virkelig håndteret sit sprog-gen. Der var visse sætninger i bogen, hvor jeg virkelig kunne mærke hvor meget Bushnell havde nydt at skrive bogen.