Når man kysser i august af Sissel-Jo Gazan

af d. 12. november 2003

189

1995

87-7724-487-7

Endnu er ingen af Sissel-Jo Gazans bøger anmeldt her, og det har jeg nu rådet bod på. For forfatteren fortjener alle de læsere hun kan få! For hun skriver som fuglene synger. Smukt!

Bogen starter med kvinden Liljannas bestræbelser med at finde sig en mand. Hun griber sagen meget pragmatisk an, idet hun tager telefonbogen og finder sig den mand med det smukkeste efternavn. Hun når til navnet Sommer, som hun falder pladask for, og hun skriver til Hr. Sommer og erklærer sin kærlighed. For Liljanna har ingen tvivl i sit sind. Selvfølgelig kan hun elske denne mand, når det nu er ham der har det smukkeste navn. Hendes tro på tilfældighedernes spil er urokkelig. Den erfarne kvindebedårer Xavier Sommers nysgerrighed er vakt, og han opsøger Liljanna, som jo selv har tilbudt sig. Liljanna holder ham på tre skridts afstand, men sørger for at få hans løfte om ægteskab, inden han begynder at tvivle på det fornuftige i hele foretagendet. Da de er blevet gift, beslutter Liljanna at de skal have børn. Hun vil så gerne have en datter der hedder April Sommer, så de prøver at undfange sådan en, hver gang august oprinder. De to første børn bliver drenge, hvilket de dog ikke rystes videre over. Det tredje barn bliver en datter…men hun fødes først i maj, på trods af beregningerne. Alligevel kommer hun til at hedde April (man skal jo heller ikke hænge sig i detaljer!), og hun bliver romanens egentlige hovedperson.

Jeg blev fuldstændig indfanget af denne roman med dens mærkelige personer og deres måde at tænke på. De har deres egen logik, som får dem til at gøre de underligste ting. Bogen fortæller om mennesker med ”livsynde”, overfor mennesker som ikke formår at overvinde egen stolthed og frygt. Og om at begge tilbøjeligheder kan findes i den samme person. Læs den så hurtigt som muligt!