423
2018
978 87 7129 994 6
Kishidanchogoroshi - oversat af Mette Holm
1. udgave
At cruise gennem Murakamis nyeste – ”Mordet på kommandanten” (bind 1) – er som at blive transmogryffet tilbage til de elskede klassikere ”En vild fårejagt”, ”Trækopfuglens krønike”, ”Kafka på stranden” m.fl. Igen finder man sig til sin grænseløse jubel opslugt i et magisk omfavnende univers, som man har lyst til aldrig at forlade. Ak, selv 424 sider slipper alt for hurtigt op. Eneste trøst er, at bind 2 udkommer allerede til efteråret i Mette Holms kongeniale fordanskning.
Som altid er historien både velkendt og syret. Efter en brat separation fra sin utro hustru låner vores sympatiske hovedperson, en navnløs, uhyre talentfuld portrætmaler, et øde beliggende hus i bjergene. Huset tilhører en berømt nihonga-maler, der svært dement er flyttet på plejehjem.
Helt alene bor vores ven dér på bjerget med den skønneste udsigt til alle sider. Blandt andet til en pragtvilla langt væk. Inspirationen er forsvundet, og hvad skal man så lave andet end at høre den gamle mesters klassiske plader, læse lidt i hans bøger og tære på den beskedne opsparing, som hurtigt svinder ind.
Men så begynder der i bedste Murakami-stil at ske sære ting. Oppe på loftet pusler det, som om vores ven ikke er alene i det øde hus. Og ude fra skoven begynder det at ringle, som om nogen råber om hjælp udstyret med et sæt ældgamle bjælder.
På loftet finder vores ven et fantastisk maleri – “Mordet på kommandanten” – som forestiller en scene fra det gamle Japan. Hvorfor har den gamle nihonga-maler gemt et strålende mesterværk så omhyggeligt væk? Kan motivet være en allegori over noget nyere hændelser i Wien, hvor husets ejer var involveret i dramatiske begivenheder i tiden op til 2. Verdenskrig?
Langsomt kryber maleriet ind under huden på vores ven, ligesom de ringlende lyde fra skoven bliver umulige at ignorere. Til alt held afledes hans opmærksomhed af først et par dejlige damer, siden ejeren af pragtvillaen, der vil betale en mindre formue for at få malet sit portræt.
Men den velhavende kunde har andre og skjulte dagsordener. Pludselig er vores ven indviklet i en mystisk affære, som han umuligt kan overskue konsekvenserne af. Det kan den medrevne læser heller ikke, for opklaringen kommer først – måske? – i bind 2.
”Mordet på kommandanten” er Murakami Classic. Sproget er om muligt enklere og mere frigjort, end vi er vant til, sexscenerne mere eksplicitte. Men ellers vil fans af Murakami føles sig hjemme: Vores rare hovedperson er 36 år, lever som ungkarl, laver lidt let mad til sig selv, får sig en lejlighedsvis whisky, hører jazz og klassisk musik, hygger sig med venligtsindede kvinder og har et intermezzo med en brønd (!).
Alt er, som det skal være hos Murakami. Inklusive masser af skøn magisk realisme. Med streg under både magisk og realisme.