Min (ultrapinlige) dagbog om ulykkelig kærlighed af Kelly Ann af Liz Rettig

af d. 19. august 2007

301

2006

87-11-22636-6

My Desperate Love Diary - by Kelly Ann

I al sin enkelthed handler dagbogen om Kelly Anns lidt turbulente liv, hendes forhold til veninderne og hendes forelskelse i G. Man hører aldrig hans rigtige navn, men denne G er en ret usympatisk person, ikke lige hvad man forstår ved en typisk hjerteknuser. Alligevel er Kelly Ann altså faldet for ham til hendes veninders store fortrydelse. De ser hende hellere sammen med hendes bedste ven Chris, som altid er der for hende og endda er mere end glad for hende. Men lige meget hvad veninderne siger og hvad Chris gør for hende, har hun kun G i tankerne. På et tidspunkt arrangerer de endda en biograftur, hvor alle skal med, men i sidste øjeblik melder alle veninderne fra, så det kun bliver Kelly Ann og Chris der kommer af sted. Filmen de ser, har oveni købet en utrolig lighed med Kelly Anns kærlighedsliv, så man skulle tro at dette vink med en vognstang var til at forstå, men niks!

”Filmen var vildt god. Den handlede om denne her pige, som er vildt forelsket i en fyr, som alle andre kan se er en unyttig spasser og slet ikke den rigtige for hende. Imens ignorerer hun denne her fantastiske fyr, som også er en fantastisk personlighed og helt vild med hende. Det ender åbenbart med, at hun indser, at spasseren er tidsspilde, og falder pladask for mr. Fantastisk.
Nød filmen helt vildt meget, selv om den var lidt usandsynlig. Kan ikke forestille mig, at nogen i virkeligheden er så dum som pigen i filmen.”

Kelly Anns familie er for den sags skyld heller ikke videre charmerende. Den består af hendes storesøster Angela (eller MNP – Miss Nul Personlighed som Kelly Ann kalder hende) og hendes kæreste, der konstant jager Kelly Ann hjemmefra, for at dyrke deres kærlighed til hinanden. Forældrene tager jævnligt en tur på værtshus for dagen efter at være utilnærmelige på grund af tømmermænd. Især er moderens opførsel ret uterlig, hun opfører sig næsten mere som en teenager end hendes to døtre.

Bogen når ikke ind “under huden” på mig, da hovedpersonen og hendes familie nærmest irriterer mig. Jeg forstår ikke helt, hvorfor Kelly Ann skal være så ufattelig naiv, men ok nogle af situationerne er da ok sjove og ret ironiske. Desværre fortsætter hendes naivitet og blindhed så vidt, at jeg simpelthen taber tråden.
Hvad omslaget angår, så vil jeg sige at denne er smagfuld og helt sikkert sælge. Den vil med hjerterne udenpå appellere til de romantiske teenagepiger.