Mestertyven og røverskatten af Åge Skjelborg

af d. 12. maj 2014

225

2014

978-87-93068-65-0

“Mestertyven og røverskatten” handler om Enno Branderoch, der i 1500 tallet tømmer et skatkammer fra en af den svenske konges hertuger. Han er samtidig i kongens tjeneste og flygter til Danzig, hvor han gifter sig med en spansk skønhed, og bryllupsrejsen varer så et par år, da de er nødt til at flygte fra de svenske efterfølgere.

Romanen er en revideret udgave af forfatterens tidligere bog, “Flugten med kongens juveler”, skrevet på grundlag af hans flerårige søgen efter dokumenter i diverse arkiver, der kunne kaste nyt lys over gåden, og gåden må så være, hvor blev skatten af?

Bogen sagde mig desværre ikke så meget, selvom den lyder spændende. Sproget flyder ikke rigtigt for mig, og flere gange havde jeg svært ved at vide, hvem der sagde hvad. Personerne mangler også karakter, de tiltalte mig ikke specielt, og som læser er jeg nødt til at sympatisere med en eller flere personer, ellers mister jeg interessen. Flere gange var det som om, det mere var en beskrivelse eller nærmere en biografi, end en roman. Jeg er ikke i tvivl om, at forfatteren har sat sig grundigt ind i dokumenter og retsprotokoller fra sagen, og det må have været et stort arbejde, men det bliver ofte for kedeligt og forvirrende at læse om de forskellige personer, især omkring retssagen i Antwerpen. Et par gange bliver sproget og handlingen også lidt for fjollet, som f.eks.: “Ennos skraldende latter runger som en orkan mellem køkkenvæggene og får servicet til at danse over bordet…”. Et andet sted bliver de i karet holdt op af et par røvere i en skov. Konen skyder de to røvere, hvorefter ægteparrets kammerpige falder i søvn og det opstemte ægtepar kan have heftig elskov, for lidt efter at komme i tanke om, at de hellere må komme videre, da andre røvere kan have hørt skuddene…Det virker ikke troværdigt.

Jeg kendte ikke forfatteren, Åge Skjelborg, men han har skrevet flere bøger siden 1975. Mestertyven er udgivet på Skriveforlaget, der i sig selv er et fremragende initiativ. Her kan man få udgivet sin bog for 15.000 kr, og få en del hjælp til processen.