Kup, kat og krydderboller af Helle Bruhn-Petersen

af d. 22. december 2020

100

2020

9788797255308

1 udgave 1 oplag

Sille er tolv år og hendes far er død, så hun og moderen sælger huset og flytter til en lejlighed i Korsør. Det er lidt svært for Sille at komme til en ny by, skifte huset ud med lejlighed og starte i ny klasse. Men heldigvis har Sille Sorte, hendes højt elskede kat, hun fik af far da den var killing, og det er en stor hjælp. I klassen kommer Sille i snak med Magnus, han elsker hunde og de to bliver hurtigt venner. Magnus far har købmandsbutikken i den bebyggelse hvor både Sille og Magnus bor. En dag er der stjålet rigtig mange penge fra butikkens pengeskab, men politiet og Magnus far kan ikke finde ud af hvem tyven. Sille og Magnus bestemmer sig for at løse mysteriet, men det skal vise sig ikke at være helt ufarligt, og kan de overhovedet løse mysteriet….

Helle Bruhn-Petersen, har altid læst for sine fem børn da de var små, og nu hvor hun har fået børnebørn har hun sat sig for at skrive en bog til hver  enkelt af de 11 børnebørn. Kup, kat og krydderbolle, er den fjedrer udgivelse, det er en bog der ud over at være en krimi målrettet de 8-12 årige, også er en bog om sorg, frygt, jalousi og venskaber. Alle de følelser et barn kan gå og rumle med. Selv siger Helle Bruhn-Petersen om sin bog: »Min bog skal bidrage til at give børn troen på, at selv om der kan være udfordringer i livet, så er der altid voksne, der vil være klar til at hjælpe. Store børn kan klare meget selv, men det er vigtigt, at de altid ved, at der er nogen bag dem, der vil hjælpe – forældre, lærere og i sidste ende politiet,« hvilket jeg synes hun har ramt rigtigt godt. Det er en god bog, med et godt tema og velskrevet, bogens lix ligger på ca 22 og er dermed let læselig. (jeg har brugt nielsgamborg.dk lixtals beregner på side 57 i bogen). Så min konklusion er god børnebog, man får meget for de 100,-kr den koster.

Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af forlaget Cristobal, hvilket dog ikke har påvirket min bedømmelse af bogen.