Klamme kys og kærlighed af Egil Hvid-Olsen

af d. 4. maj 2022

28

2021

978-87-994203-3-9

Klamme kys og kærlighed

Idas mor og mor skal giftes men det er da lidt klamt at to kvinder skal kysse hinanden. Kys er egentlig lidt klamme. Men Sejr vil gerne have at hans far og mor kysser lidt mere, for så ved han at de kan lide hinanden. Han kan ikke lide når de skændes. Sejr bliver inviteret med til Idas mor og mors bryllup og da det viser sig hele hans familie gerne må komme med, så bliver Sejrs far lidt afvisende. Han kan nemlig ikke lide at to kvinder skal kysse hinanden. Men de kommer med til bryllup og det er ret hyggeligt. Og Idas mor og mor kysser hinanden i kirken. Og det hele går egentlig ret godt. Det får Sejrs far til at få lyst til at kysse Sejrs mor, så det gør Sejr glad.

Det er en virkelig sød lille historie som egner sig godt til højtlæsning for de mindste, og især hvis de er i en familie hvor der er to af samme køn som danner par. Det er en fin måde at introducere for et barn på at en familie ikke nødvendigvis altid består af far og mor, men også kan bestå af mor og mor eller far og far. Og tror alle børn kan genkende at kys er lidt klamme, men også lidt vigtige. Så det er en relevant fortælling som samtidig er smukt og enkelt illustreret. Man bliver efterladt helt glad som læser, for her serveres kærligheden helt rent og urørt.

En anbefalelsesværdig lille bog, som også har en sjov størrelse i den fysiske form. Den er virkelig hyggelig og man kan nemt forestille sig de to børn sidde og snakke sammen. Men det er også nemt at forestille sig resten set fra barnets vinkel. Et godt koncept og en sød fortælling.