Kammerpige af Margaret Forster

af d. 8. juni 2011

511

1991

87-595-0132-4

Lady's Maid

Den unge Wilson fra fattige kår bliver i 1844 ansat som kammerpige for den syge og svækkede forfatter og digter Elizabeth Barrett i London. Der hersker en mærkelig stemning i huset, både hos herskabet og tjenestefolket, og det går hurtigt op for Wilson, at Elizabeth sygdom er forbundet med en del mystik. Efter tålmodig pleje fra Wilsons side liver Elizabeth lige så stille op igen og får overvundet en del af sine problemer. Wilson og Elizabeth bliver med tiden en slags fortrolige, selvom deres klasseforskel er vanskelig at se bort fra.

Både Wilson og Elizabeth Barrett lærer langsomt kærligheden at kende, selvom de begge så småt har været ved at opgive den. Det hele ender med en eventyrlig flugt fra det kolde England til det varme Italien, da Elizabeth går imod sin fars vilje og gifter sig med en anden forfatter. Wilson hjælper det unge par og tager med dem til udlandet, og de sidste år af bogen foregår således i Italien. De to kvinder lærer dog begge meget om livets op og nedture, og må på hver deres måde kæmpe med livets problemer.

Selvom de to hovedpersoner oplever meget sammen bogen igennem, er der hele tiden noget, der står fast, nemlig at de er frue og kammerpige.

Hele bogen er bygget op omkring de breve, som Wilson skriver hjem til sin familie i Newcastle, både fra London og Italien. Meget af den viden man får om personerne er således fortalt ud fra Wilsons synsvinkel gennem disse breve, hvilket fungerer rigtig godt. Det er spændende at følge med i hendes tanker og opfattelser af hendes frue og øvrige herskab i fortidens London og senere Italien, og bogen er således også en historie om kvindesyn og kvinders rettigheder dengang. Wilson gennemgår en stor forvandling gennem sine mange år som kammerpige, og det har været en stor fornøjelse at læse om hendes (og hendes frues!) talrige oplevelser.