Julemissionen af Rikke Reimann

af d. 25. november 2022

226

2022

9788775671656

Julemissionen

Julen nærmer sig og derfor skal der jo også noget julestemning på banen. Men det er ikke nemt at finde frem og slet ikke når de rer krager som forsøger at gøre alt for at ødelægge julen. My får som opgave at redde julestemningen og hun prøver også virkelig hårdt, men det er virkelig svært fordi kragerne hele tiden sabotere tingene. De voksne kan jo ikke se at det er kragerne der er skyld i de uheldige ting der sker, og det gør det ikke nemmere at mor bare bliver vred på My. My må prøve på alle måder at få folk til at komme i julestemning igen.

I de 24 afsnit er der alt i alt en fin lille historie. Egner sig godt til højtlæsning og egner sig også fint til større børn der læser selv. Jeg vil ikke nødvendigvis sige det er en ungdomsbog, for opfatter den klart mere henvendt til børn. Men jeg har også svært ved at bedømme Mys alder for hun virker på nogen punkter ældre end hvad hun nok egentlig er. Der er nogen fine opskrifter i bogen på diverse julebag som man kan give sig i kast med, mens man læser julekalenderen.

Der er nogen sange i bogen, men da man ikke kender dem og der ikke medfølger musik på en cd eller et link hvor man kan høre sangene, så må man selv gætte sig til hvordan de skal lyde og det er altså ikke nemt at have med at gøre. Hverken Lucia sangen eller salmen eller andet kommer rigtig til at give mening, for selv om de er en del af den samlede historie, så mangler man som læser at vide hvordan de skal lyde.

Og det kommer også til at virke ret skævt at forfatterens opgaver til barnet er at barnet skal være på de sociale medier – hvilket barnet kun kan gennem sine forældre, og derfor virker det malplaceret i denne sammenhæng – men det er selvfølgelig god reklame for forfatteren. Det er bare ærgerligt at der er så meget fokus på den del, for det tager meget af opmærksomheden fra den relativt korte historie der ellers skal være det bærende element.