Helmig og kærligheden af Kirsten Jacobsen

af d. 1. november 2015

262

2015

9788702183559

1.

Jeg ville udfordre mig selv lidt ved at læse ‘Helmig og kærligheden’. Det er lidt ambivalent, da jeg ikke bryder mig særlig meget om hans musik. Soul og pop er ikke lige min boldgade, men jeg har altid syntes godt om manden og hans holdninger. Ligeledes blev jeg som inkarneret Dylan fan ramt, da han for små 25 år siden gav en lille smagsprøve på ‘Every Grain of Sand’ i en Dylan udsendelse på TV. Den havde jeg ikke lige set komme.

Det er Kirsten Jacobsen der har skrevet bogen, men udover kapitel 1, så gør hun sig selv totalt usyn­lig og lader Helmig føre ordet i resten af bogen. Det er i sig selv flot og befriende, hun må have stil­let nogle rædselsfulde gode spørgsmål, for der er kommet en rigtig god bog ud af samtalerne. Hel­mig udtaler selv, at han tror han er modig, og det vil jeg give ham ret i. At give læserne et så hudløst ærligt indblik i sit liv er modigt og stort. Det eneste jeg ikke bryder mig om er titlen. Den kunne lige så godt have heddet ‘Helmig og tilværelsen’, for den berører så mange andre emner end kærlighed, at det virker lidt for stereotypt at kalde den ‘Helmig og kærligheden’. (Og skal man brokke sig lidt mere i petitesseafdelingen, så har Bob Dylan aldrig skrevet en sang der hedder ‘Every Grain of Salt’ og han hedder heller ikke Dyland!)

Helmig siger et sted, at han ikke håber det bliver en erindringsbog, men det kan næsten ikke undgås. Selvom han går frem og tilbage i tid, så får man alligevel et indtryk af hele hans liv og karriere, fra barndomsårene hvor forældrenes skilsmisse gjorde ondt, til hans gennembrud hvor det hele kørte vildt stærkt i flere år i træk og til hans nuværende liv, hvor der er mere ro på med børn og ægteska­bet med Renée Toft Simonsen. Helmig fortæller uden at det bliver dyneløftende eller moraliserende, og alligevel kommer der så mange holdninger og fine betragtninger frem. F.eks. undrer han sig over, at alle skal tage billeder af alt man oplever, i stedet for at se med øjnene og være der i nuet. Man kan blive helt misundelig over, at han helt kan holde sig fra sociale medier, det må være sundt. Musikken fylder naturligvis også meget af bogen, og det er egentlig en fed oplevelse at læse nogle af hans tekster uden at kunne sætte en melodi på.

Bogen sætter bare en tyk streg under at Thomas Helmig er en sympatisk fyr. Jeg ville ønske, vi kun­ne drikke en kop kaffe på en café og få en lille snak om Hamsun, Romerriget og ikke mindst Bob Dylan. Og jeg skal nok huske at spørge om lov, inden vi skal have taget en selfie….