Fortællersken af Jørgen Stormgaard

af d. 22. august 2020

235

2020

9788743018056

Har vi selv indflydelse på, hvordan vores liv former sig, eller ligger der allerede et mønster, som vi mere eller mindre er skæbnebundet af og først senere kan se konturerne af?
En ung norsk homoseksuel mand flygter fra sit hjemland til Paris for at kunne trække vejret frit. Her møder han fortællersken Andrée, en ældre fransk kvinde, der også har forladt familien og nu fortæller historier i gaderne i Paris.
Et langt venskab opstår mellem Hans og Andrée, to søgende sjæle. Under deres møder udfoldes historier om første forelsker, hedt begær, skuffelser og fiaskoer. Igennem de personlige fortællinger reflekterer de to venner over de mennesker, afkroge og veje, som livet har bevæget dem mod og ad. Samtalerne skaber trin for trin tråde af mening, som de ikke selv kunne få øje på, mens livet var i færd med at udfolde sig.

Forfatteren Jørgen Stormgaard har skrevet flere fagbøger om Karen Blixen. Man kan mærke slægtsskabet med Karen Blixens livssyn, som ofte kredser om skæbnen. Stærkest måske symboliseret i hendes fortælling ”Livets veje” fra ”Den afrikanske farm”. Her har hovedpersonen gået en vej, som han først senere erkender meningen af, symboliseret ved, at hans forvirrede spor har dannet billedet af en stork.

I ”Fortællersken” har Hans valgt anderledes end nogle af sine uheldige veninder og elskere, men kunne de have valgt anderledes, ud fra deres ”skæbne”? Er der trods evt. skæbnetro et mindre privat råderum for et frit valg?

Ved romanens begyndelse er der charme over den klassiske, lidt tidsløse ”setting”. At en malerisk ældre kvinde forsamler tilhørere på franske pladser med eksotiske navne og derefter mødes med sin langt yngre ven på skønne franske caféer! Og der er lidenskabelige fortællinger om begær mellem mænd, men også lidt for mange og detaljerede venskaber at holde styr på. På et tidspunkt taber romanen denne læser, der mangler opstramning for at beholde fokus og spænding. Også selv om der samles op på alle de forskelliges skæbner til slut. Derfor får selv den maleriske ramme, samtalerne mellem Andrée og Hans, karakter af en lidt tynd konstruktion, der lader Hans fortælle løs. Den ældre kvinde, fortællersken, forbliver lidt ”usynlig”, faktisk hen til anden afdeling, som foregår i Danmark.

I anden halvdel af romanen samles alle trådene. Ingen erfaring har ved eftertanke været værdiløs.

Indholdet i ”Fortællersken” er både filosofisk og lidenskabeligt, der er mange gode takter, som for denne læser som sagt godt kunne trimmes, især gennem første del af romanen. Derfor bare tre stjerner denne gang, trods det rige indhold. Og en lyst til at se, hvad Jørgen Stormgaard i sine fagbøger kan fortælle om en af vores største fortællere.