af d. 1. december 2020

369

2020

978-87-7238-089-6

Romancing Mister Bridgerton (oversat af Lotte Follin)

1.

Penelope Featherington er den evige bænkevarmer. Selv hendes mor har opgivet at få hende afsat, og taler om hvor dejligt det er at have en datter der kan blive boende hjemme og tage sig af hende i alderdommen. Og Penelope har da også selv efterhånden accepteret, at mænd kun danser med hende af høflighed, og at hun lige så godt kan vende sig til titlen som gammeljomfru. Hun er jo næsten 30! Dermed ikke sagt at Penelope ikke kan drømme. Drømmemanden er ingen mindre end Colin Bridgerton, en populær ungkarl, der endda er hendes bedste venindes bror. Penelope er dog godt klar over hun ikke har en chance hos den populære Colin – for selvom hun har tabt sig, og er sluppet ud af de gyselige kjoler hendes mor plejede at putte hende i, er hun højst almindelig, og langt fra smuk.

Colin har brugt de sidste mange år på at stikke af fra Londons selskabsliv og sin mors evindelige insisteret på at han skal slå sig ned og blive gift. Efter at have rejst rundt i Europa, er han nu tilbage i London for en stund. Her begynder han pludselig at lægge mærke til Penelope, hans søsters veninde. Han har kendt hende i årevis uden rigtig at lægge mærke til hende, men nu er det som om noget har ændret sig.

En uundgåelig længsel er 4. uafhængige bind i serien om familien Brigderton og dens 8 børn (der alle er smukke og rige, og derfor populære). Bogen kan dog sagtens læses uafhængigt af seriens andre bind. Men er du til romantik, kærlighed og forviklinger i 1800-tallets England, vil du nok gerne læse dem allesammen. Bogen tager læseren med ind i en herlig verden, hvor sladder og omdømme betyder alt: Der er fantastiske kjoler (og hvis en kjole er mindre flatterende, vil alle helt sikkert tale om det), skønne kostumer (ve den stakkel, der kommer til at iklæde sig et uheldigt kostume) og et konstant ønske om at få sikret sig et godt parti. Det er en klassisk romantisk kærlighedsroman, der er velkomponeret og fyldt med masser af drama og intriger. Julia Quinns roman er et godt bekendtskab hvis man gerne vil være sikker på at blive underholdt af en romantisk, historisk fortælling.