Faderens synder af Jeffrey Archer

af d. 28. september 2017

399

2017

9788711563380

Sins of the father - Oversat af Alis Friis Caspersen

Selv om man kan hævde at “Faderens synder”, ligesom forgængeren “Hvor der er vilje”, mere eller mindre er én lang kliché, så er det i mine øjne en velskrevet kliché i hvis selskab man befinder sig særdeles godt. For vel er historien om den stakkels dreng der er vokset op under fattige kår, men alligevel ender med en adelstitel (måske, vi ved det ikke endnu!), set før. Og vel er den håbløse kærlighedshistorie hvor de implicerede parter må gå så grueligt meget igennem, også set før. Ligesom det også er set før, at de gode er virkelig gode og de onde er virkelig onde. Det fremgår mere eller mindre, at det var englænderne der egenhændigt vandt krigen, at amerikanere pr. definition er lalleglade og uden jordforbindelse, samt at tyskere generelt set bare er onde. Det er alt sammen set før, og jeg er fuldstændig ligeglad. Jeg ved nemlig godt, at det bare er en historie der er skrevet for, at jeg som læser skal tilbringe nogle hyggelige timer i selskab med personer jeg ikke kan undgå at holde af (eller undgå at hade). Det er ikke en socialrealistisk slægtskrønike, det er bare en romanserie – og en fremragende en af slagsen.

I seriens første bind, “Hvor der er vilje”, slipper vi Harry Clifton netop da han forlader det skib der har ført ham til USA, og netop som han bliver arresteret for mord og 2. verdenskrig bryder ud. “Faderens synder” skuffer ikke, og tager fat hvor første bind slap. Da Harry af forskellige grunde har valgt at påtage sig en andens identitet, står forviklingerne naturligvis i kø, og det hele ender med at Harry bliver fængslet. På grund af de mange forviklinger, går der samtidig bud til hjemlandet om, at Harry er omkommet til søs, da en tysk torpedo ramte hans skib. Hjemme i England går hans elskede (der måske, og måske ikke er hans søster), og ønsker at følge sagen om Harrys død til dørs. Så hun rejser til USA for at finde ud af hvad der skete. I mellemtiden har Harry, uden at vide det, udgivet en bestseller i USA. Og selv om det hele lyder lidt for utroligt, og også er lidt for utroligt, så får forfatteren mig til at sluge det råt. For det er jo bare en god historie.

Som tilfældet var med første bind i serien, er også dette bind virkelig velskrevet. Karaktererne er skarpt skåret, og får masser af plads. Selv bipersoner er der god plads til. Nogle vil mene at persongalleriet er skåret så skarpt at de næsten fremstår som karrikaturer, og i nogle tilfælde vil jeg give dem ret. Men hvem ved, måske har forfatteren rent faktisk et formål med at karrikere visse af sine personer.

Sir Jeffrey Archer, forfatteren bag Clifton-sagaen, er politiker og forfatter, og blev i 1992 adlet. Efterfølgende har han endda tilbragt et par år i fængsel. Hovedpersonen i Clifton-sagaen, Harry Clifton, er derfor mere eller mindre forfatteren selv. Så måske er der lidt der skal klemmes ud mellem sidebenene, og det er helt i orden med mig. Klem bare sir Archer, jeg læser gerne resten af sagaen.