482

2019

978-87-400-5235-0

Nine perfect strangers
Oversat af: Hans Larsen og Ariane Veiergang

1.

En farverig palette af personligheder ankommer til Tranquillum House. Et sted, der kan transformere dig, få dig i dit livs form eller redde dit ægteskab. Derfor siger det også sig selv, at de, der kommer til stedet, alle har deres at kæmpe med. Frances, der skriver kærlighedsromaner og er i overgangsalderen, går igennem et af livets lavpunkter. Hendes seneste bog er blevet afvist, markedet er ikke til kærlighedsromaner, påstår hendes forelægger. Og efter i årevis ikke at have læst en anmeldelse, læser hun en der sønderriver hendes forfatterskab. Og sidst, men ikke mindst, er hendes forhold lige gået i stykker. Frances har derfor brug for forandring, og et 10 dages wellness-ophold lyder som den perfekte løsning.

Men Masha, leder af Tranquillum House, er ikke som alle andre. Hun vil skabe et banebrydende program for sine gæster, og sørge for, at ingen forlader opholdet uden først at være blevet transformeret til nye mennesker. Det kræver helt særlige metoder.

Persongalleriet, der tæller Tranquillum House’s 9 gæster og 3 ansatte, er en divers gruppe af mennesker, der alle har taget deres dårlige sider med på wellness opholdet i håbet om at forbedre dem. Liane Moriarty lader på skift disse personer fortælle deres historie og baggrund. På den måde fodres man som læser hele tiden med nye små bidder af information om de enkelte. Man får aldrig hele historien på en gang, men blot nok til at holde ens interesse pirret. Det er virkelig en god måde at holde læseren fanget ved bogen! Derudover er det skønt, hvor ægte de enkelte personer er beskrevet med alle deres fejl og mangler – Særligt dem, de selv oplever de har.

Liana Moriarty har skrevet en forrygende roman fyldt med spænding, intriger og drama. Bogen er underholdende, og både sjov og nervepirrende – Moriarty er en dygtig fortæller og god til at komponere en historie. Et fængslende møde er derfor bestemt værd at give sig i kast med – Perfekt til en solskinsdag i haven eller under et lunt tæppe på sofaen.