Den sorte enke af Helle Maj

af d. 25. juli 2013

362

2013

978-87-567-9479-4

“Ældre hvid enkemand finder ung, sort hustru, og alt går galt”….det er essensen af 363 sider bog kogt ned til to sætninger.

Jeg kan godt huske sagen fra avisomtalerne i 2008, men det var ikke en sag der dengang sagde mig ret meget. Selvfølgelig snakkede man lidt med vennerne om at det var da forfærdeligt men det var så det. Nu hvor jeg læser Helle Majs skildring af hændelsen, bliver hele forløbet straks meget mere nærværende, de implicerede bliver nu af kød og blod og virkeligheden står ikke tilbage for selv den bedste krimi, alle ingredienserne er der. Et brutalt mord, en enkelt tilståelse, men masser af indicier på at flere er indblandet, tavse vidner og en forfærdelig masse spind.

Helle Maj har lavet en fantastisk research og hendes journalistiske baggrund lader sig ikke fornægte. Hun har i over 20 år dækket Afrika i medierne og det kendskab til landet, folket og dets kultur afspejler sig også i denne bog. Helle Maj har brugt 5 år og et utal af rejser i Preben Povlsens fodspor, på at finde sandheden. Rejser der bragt hende rundt på tre kontinenter og syv lande, samtaler i timevis med venner, nær familie og de offentlige instanser gennemgang af breve, retsudskrifter mv. – et fantastisk arbejde som er mundet ud i denne vidunderligt velskrevne og rigt illustrerede bog.

Det er svært at give et kort resume af bogen, da den i princippet er en lang dybdeborende journalistisk artikel, så i stedet vil jeg bare anbefale at bruge tid på den. Læs den som et indblik i hvor fatalt mødet mellem to kulturer kan blive, eller læs den som den spændings “roman” den også er om end det er rigtige personer af kød og blod der er bag. Personligt er jeg meget fascineret af den form for journalistik, hvor vi som passive modtagere ikke bare bliver spist af med en overskrift og en gang pladder, men i stedet får dybden og de mange facetter med.